Stolt!

Jag är stolt över mina barn varje dag, varje sekund. Men ibland blir man lite extra stolt. Under jullovet har Nelion börjar gå på pottan, helt utan att vi frågat eller försökt få honom till det. Han tar av sig blöjan om den är på och sätter sig och kissar. Ibland har han kommit och sagt "mej kissa pottan" och vi har hunnit i tid. Men de allra flesta gånger har det varit när han varit naken och hämtat pottan själv. Den senaste veckan har han kissat på pottan säkert 10 gånger varje dag. Såå duktig. Idag försökte han även bajsa men det gick inte lika bra. Han tycker att det är superkul att hälla ut kisset i toaletten sen efter att han kissat färdigt, det är lixom självaste grejen. Så det är nog därför det går så bra nu. Så vi får hoppas att det håller i sig. Åtminstone hemma. Det brukar ju alltid vara svårare borta. Inte nog med detta så har vi försökt sluta med nattvällingen också. Vi är oroliga att han ska få lika dåliga tänder som Milian om han fortsätter att dricka välling på natten. Vi har aldrig orkat gå upp och borsta tänderna efter vällingen. Gör ni det? Tandläkaren har sagt till oss att vi alltid ska dricka vällingen först och sen borsta tänderna. Det händer väldigt sällan kan jag erkänna. Så därför vill vi undvika att den fräter på tänderna nattetid. Så så bestämde vi oss för att sluta och ersatte med vatten istället. Jag kan säga att det inte har varit helt smärtfritt. Han accepterar det ljumna vattnet och dricker det i flaskan som vanligt. Men han sover oroligt efteråt. Så har det varit de senaste nätterna. Så nu ska vi snart försöka att ta bort flaskan också. För jag tror att det är den som stör sömnen mest. Snuttbehovet. Hur sover era snart 2-åringar? Nelion vaknar fortfarande ca 2-3 gånger varje natt. Det första han ropar då är "bängel" som är välling.  Nu har han dessutom fått tillbaka aptiten och äter bra på dagarna plus att han dricker 1-1,5 flaska välling på kvällen. Så mat på natten är inte ett behov just nu. 

Imorgon och på onsdag är jag och barnen själva innan skolan/dagmamman börjar igen på torsdag. Vi har inga planer alls, vi kommer inte ta oss ut bland folk. Jag har blivit folkskygg känns det som (skämt o sido). Eventuellt åker vi en sväng till blomsterlandet imorgon och köper planteringsjord så vi kan plantera om alla växter här hemma nu när det blev så tomt i fönstrena efter julsakerna. Vi ska nog också tjuvstarta odlingarna litegrann. Man kan aldrig börja för tidigt hehe. 

Idag har jag tänkt så himla mycket på framtiden och klimatet. Kommer vi att få någon snö i uppsala i år? Kommer vi att få någon snö alls i uppsala någonsin? Fy så hemskt. Jag vill ju kunna gå ut med barnen på kvällarna efter middagen och bygga snökojor i mörkret, kunna åka skridskor på tomten som förra året och kunna åka pulka i backen här utanför. Jag försöker iaf se till att göra vad jag kan för att inte påverka klimatet för mycket. För barnens skull. Och för barnens barns skull. Och alla därefter. Snälla vädergudarna, ge oss lite snö innan vintern är över. Please. 

Förövrigt så har julen åkt ut helt här hemma idag. Ida och gustav kom hit och målade i lördags eftersom dom åker till Dubai idag. Så eftersom alla hyllor och gardiner skulle ner så passade jag på att lägga ner allting i kartongerna direkt. Jag sparade alla julstjärnorna till idag. Dom saknar jag redan. Tomtarna saknar jag inte. Inte än. Men snart. Julgranen åkte också ut idag. Den var så vissen och torr. Jag gjorde tydligen en tabbe när jag tog in den. Jag glömde att göra ett nytt snitt. Så det gör jag aldrig om. 
 Och färgen i köket blev så himla bra verkligen. Jag var väldigt tveksam efter första strykningen men efter andra blev det verkligen fint. Det jag tänkte komma till var iaf att jag älskar alla julsaker och hatar att ta bort dom. Även fast det alltid känns så "fräscht" och tomt utan dom. Tomt på ett bra sätt. Nu finns massor med plats för alla plantor som ska sättas inom snar framtid. Jippi! 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback