Livet med vilda babyn

Alltså fy vad jag är less på matsituationen med Nelion här hemma nu. Han har blivit exakt som Mille var i denna ålder. Hatar att sitta i sin matstol, vill bara sitta i knä på oss. Sitter han i matstolen så måste han ha både tallrik, sked, gaffel och det nyaste; ett glas! Han ska alltså ha allting lika oss. Han har lärt sig att dricka ur glas men är man inte med så kastar han glaset (som oftast är i plast) på golvet när han druckit klart. Precis som allt annat. Han kastar allting. Tallriken lyckas han nästan alltid få loss från bordet så den åker oftast i golvet 2-3 gånger per måltid. Han äter också som en riktig kratta och jag börjar oroa mig för hans vikt nu. Han är verkligen liten och väger ju inte ens 9 kg. Inte ett enda par byxor vi har sitter kvar i midjan. Endast leggings fungerar. Jag har alltid i en stor klick med smör/olja i maten och lagar väldigt ofta mat på grädde. Så det är långt ifrån fettsnål mat. Eftersom han äter dåligt just nu och även varit sjuk så har jag satsat på vällingen för att han ska få i sig näring men framförallt vätska.  Men den senaste veckan tycker jag nästan att han gått ner i vikt. Vi ska iaf på en extrakontroll för vikten om 2 månader. Det känns inge bra även fast det såklart är viktigt. Annars så är han en riktig huligan och kastar allting han ser och får tag på. Denna vecka har han kastat sönder 2 glas, en tallrik och en mugg. Vi har aldrig behövt barnspärra kökslådorna tidigare men det kanske vi behöver göra nu för han öppnar lådorna helt utan problem själv och kastar ut saker. Inte nog med detta så öppnar han kylskåpet själv också och äter på frukt/grönsaker som han tycker ser goda ut. Efter mama-fitnesspassen brukar vi strosa runt litegrann på
Gränby men de senaste gångerna har det inte gått. Han hatar att sitta still så att sitta i vagnen mer än 5 minuter går ju inte. Han blir VANSINNIG inne i klädaffärer om han inte får springa runt och släpper jag ner honom så tar det några sekunder innan han kastat ner kläder på marken. Så nu har jag fått nog av shopping, nätshopping är mycket smidigare. Han är så himla klumpig/hetsig också. Ramlar titt som tätt och slår sig blodig. Inte alls roligt tycker jag som är helt ovan med detta. Mille och Junelle har varit försiktigare (vad jag kan minnas iaf?). Det bästa med honom nu är ändå sömnen. Halleljua. Han sover nu 4-5 timmar i streck och har även sovit längre vid något tillfälle. Det känns underbart att det blir längre mellan uppvaken. Längtar sååå tills han börjar sova hela nätter och vi kan få en hel natts sömn. Mille och Junelle sover i sina sängar nu igen sedan några veckor. Det började i samband med att Nelion fick ny säng och sover i den inne hos oss. Eftersom han alltid somnar först så kan vi inte läsa saga i våran stora säng längre och därför somnar dom i sina egna sängar eller i samma säng. Så äntligen får jag och Tobias dela säng igen haha. Oftast med något barn som traskar över och bättre än så kan det ju inte bli. Han är svullen och röd efter vaccinet och har verkat haft lite ont idag för han har varit sååå gnällig. Men vet ni vad? Idag sov han 50 minuter i vagnen medan jag kunde träna helt ostört. Satan vad trött jag var efter passet. Så sjukt jävla kul. Älskar verkligen att få svettas så mycket och vara helt genomslut efter ett tungt pass. Så himla bra träning, älskar helt plötsligt mama-fitnesspassen. Blir sån stor skillnad när man kam fokusera till 100% på träningen istället för 50%, om ens det. 

Ikväll var jag, barnen och morfar på innebandy men efter 2 perioder ville Junelle hem och sova så det blev inte så mycket till match för min del då jag var och lämnade in kläder inför loppisen innan. Men skönt ändå att få göra nånting med dom stora barnen utan en lillebror som snor mycket av uppmärksamheten annars. Nu måste jag sova, godnatt 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback