Skolval

Jag skickade precis in ansökan för förskoleklass till Milian. Valet föll på Domarringen och det var inte direkt ett svårt val. Vi har bara hört massa positivt om
domarringen och skolan ligger ju i våran närmaste "relativa närhet". Så jag är inte ett dugg orolig för att Milian inte ska få plats där. Förhoppningvis hamnar Milian tillsammans med två andra kompisar från dagis och där är vi alla föräldrar samt pedagoger på dagis helt överens. Det kommer bli toppen! 

I tisdags var barnen tillbaka till vardagen på dagis igen. Plötsligt gick det "lätt" att lämna barnen. Första dagen hade Milian tom "tagit för sig" och varit med aktivt som lekledare osv på utflykten. Så har han aldrig varit förut. Han har alltid stått i skuggan. Nu hade han börjat ta plats och vågat styra leken. Det är för mig väldigt stort och känns väldigt viktigt inför hösten. Det som är negativt med en liten och lugn förskola är ju just att komma upp till skolan. Det blir som en "chock" för barnen som är vana att vara i grupp om 8-9 barn utomhus och inne 5-6 stycken åt gången och plötsligt är dom ca 30 st. Och inte nog med det så är dom flera hundra i matsalen samtidigt! Det kommer nog bli den största omställningen. Spännande men även lite läskigt tycker jag. Att komma från en dagmamma till skolan är ett ännu större steg. Men det klarar dom, det är jag säker på. 

I tisdags var Tobias på magnetröntgen. Han var jättenervös innan och kände sådan lättnad efteråt över att han vågat göra det. Han tog lugnande innan och lite extra smärtlindring för att klara av det. Till honom hade dom sagt att det kunde ta upp emot 40 minuter men det tog bara 9, tack och lov. Läkaren har inte ringt upp ännu men vad vi har kunnat läsa oss till så har han två olika diskbråck, ett litet och ett stort. Och dessutom en kraftig rotpåverkan, därav ischias-smärtan. Så nu väntar vi på att läkaren ska ringa och lägga fram en vårdplan. Rörelse och stabilitet är nog den bästa medicinen men som det är idag går inte det utan kraftigare smärtlindring. Så vi hoppas att läkaren ringer imorgon. Nästa helg åker vi till Idre och tråkigt nog kommer nog inte Tobias kunna åka någonting. Jag kommer kanske inte heller åka så mycket då fokus kommer att ligga i barnbacken. Men det återstår att se. Han kommer att vara sjukskriven ett bra tag framöver och detta gör ju att våran plan med föräldraledigheten skiter sig. Våran plan just nu är att jag är hemma till augusti och att sedan Tobias ska vara hemma till 50% i höst istället så att jag kan jobba 100% och barnen ändå bara gå 2-3 dagar i veckan på förskolan i början. Jag vill ju spara så många längstnivå-dagar som möjligt. Dom är så värdefulla att ha till sommarsemester och andra lov senare. Hur gör ni andra för att då ihop föräldraledigheten? I det här läget som är tycker jag att det är så synd att man inte får välja själv hur många dagar man ska fördela mellan mamman och pappan. Det är ju omöjligt för Tobias att vara föräldraledig med diskbråck. Han kan inte ens lyfta Nelion. Så det enda sättet för honom att använda dagarna är ju senare. Så vi får se hur vi löser detta. Om två månader måste jag ju även ta ut 5 dagar i veckan för att behålla min sgi. Och det måste jag ju göra med tanke på all vabb som kommer bli framöver innan jag annars har hunnit jobba ihop en ny sgi. Så det vill jag inte riskera. Men ge mig tips på hur ni har pusslat med dagarna för att få ihop det!

Amningen verkar vara helt avslutad nu. Snart har det gått två veckor och mjölken har börjat sina nu. Jag har redan fått sämre hy. Blä! Nelion verkar inte vara så påverkad av det mer än att han har blivit välling-tokig. Han dricker massor. Vaknar han tre gånger så dricker han minst 150 ml varje gång. Jag ska försöka trappa ner detta till max 1 gång men det får bli nästa utmaning när jag orkar. Nu är jag glad att han vaknar 2-3 gånger istället för 5-10. I förrgår sov han sin första hela natt, från 22-06.30. Så det börjar ju ordna sig, helt klart.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback