Skillnaden mellan två och tre barn

Dom flesta säger att "trean bara hänger på". Men för oss har det inte varit så. Nelion har krävt exakt lika mycket som Milian gjorde och skillnaden nu är att tiden måste delas med två  andra. Men den största skillnaden är nog ändå Tobias diskbråck. Han har haft problem med ryggen i stort sett hela Nelions liv. Mer eller mindre. Under förlossningen hade han jätteont i ryggen och dagarna efter likaså. Så jag har fått minimalt med hjälp av honom när det gäller Nelion. Visserligen har han kunnat hjälpa till en del med dom andra två men i perioder ingenting. Sen att Nelion har varit en extra krävande bebis har ju inte gjort saken lättare. Andra saker som blivit skillnad sedan Nelion kom är absolut tvätten och disken. Herregud vad jag tvättar och sorterar tvätt. Jag tvättar minst en maskin varje dag, oftast två. Och diskmaskinen går nästan alltid känns det som. Jag startar nästintill två diskmaskiner varje dag. Och då handdiskar jag alltid stekpannor och kastruller. Men så blir det när man har stor familj. En annan skillnad är också hur stökigt det blir. Iofs tror jag inte att det har med antalet barn att göra utan mera med tiden man lägger på att försöka ha det någorlunda undanplockat. Och den tiden är garanterat mindre. En annan skillnad för mig sedan Nelion kom är ensamtiden bara han och jag. Det är så värdefullt att få tiden med bara honom även fast jag alltid har en "skamkänsla" i kroppen när barnen är på förskolan. Det känns för mig onaturligt att dom är där när jag och Nelion är hemma eller på öppna förskolan eller någon annanstans. Jag tror att ni förstår vad jag menar även fast ni kanske inte håller med mig. Eller kanske aldrig själva har känt den känslan. Det är just därför mina barn är på förskolan absolut minst av alla barnen på deras förskola. Nästan aldrig mer än 15 timmar i veckan. Varken jag eller barnen har behov av mer. I augusti kommer Milian vara i skolan flera timmar fem dagar i veckan. Då kan jag inte välja. Det kan jag nu. 
Man blir så sjukt effektiv med bara ett barn hemma. Man hinner verkligen massor på tiden barnen är på förskolan. När Junelle var bebis så gick ju inte Milian på förskolan och då hann vi långt ifrån lika mycket som vi gör nu eftersom prio då var att stimulera hans behov. Visst, det är ett helt annat passande nu med lämningar och hämtningar men däremellan hinner vi med en hel del även fast tiden går fort. En annan skillnad är ekonomin. Det ska betalas försäkringar för 3 barn istället för 2, det ska sparas pengar till 3 barn, det ska handlas kläder till 3 barn, det ska handlas mat för 5 personer istället för 4 personer osv osv. Tänk när alla tre barnen vill spela 2-3 olika sporter/aktiviteter i var och det ska betalas. Den dagen hoppas jag att vi är gjorda av pengar för då blir det dyrt på riktigt, haha. Men det blir kul, riktigt kul. Det finns säkert flera skillnader som jag inte kommer på exakt just nu. Men vet ni vad? Den absolut, absolut största skillnaden mellan att ha två barn och att ha tre barn är ju den tredubbla kärleken. Ditt hjärta fylls av ännu mera kärlek och du älskar ditt tredje barn precis lika mycket som dom andra två. Helt otroligt men så är det. Barnen är verkligen livet. Meningen med allt. Så till er som funderar på ett tredje barn, kör! Det är minst lika underbart som det är jobbigt. Men kärleken övervinner allt. 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback