Utvecklingssamtal

Jag är så oroligt stolt över våran stora kille. Häromdagen var Tobias på utvecklingssamtal inför Milians förskoleklassstart. Jag säger bara wow! Tobias var alldeles tårögd när han gick därifrån. Milian fick så otroligt mycket beröm. Dom hade ingenting negativt att ta upp om honom, så himla stolt. Det enda som kan ses som negativt när han börjar förskoleklass är hans sätt att vara i större grupp. Han tar inte för sig, han blir tillbakadragen och tyst. Han vill tex inte alls att någon ska sjunga för honom när han fyller år, det är han väldigt noga med. Sånt tycker han är pest och pina. Han har också svårt för förändringar och behöver kontinutiet. I tisdag när jag lämnade på förskolan efter nästintill 3 veckor hemma så bröt han ihop totalt och ville absolut inte vara på förskolan den dagen. Det gick väldigt snabbt över och sen har det gått bra resten av veckan. Den stora positiva förändringen hos honom nu under våren är att han har blivit väldigt aktiv i lek med kompisarna. Det är oftast han som driver på och fantiserar i leken. Han är aldrig elak eller gör någonting dumt mot någon. Det kändes så himla bra att få höra det för det är ju inte alltid så hemma. Här är det syskonkärlek om vartannat hela dagarna. Men på förskolan visar han inga sånna tendenser alls. Han är genomsnäll och så himla klok. Han är även långt fram i sitt tal och har ett välutvecklat ordförråd. En väldigt fin kille med andra ord. Så stolt mamma. 
För några månader sedan kände jag mig orolig inför förskoleklass och skolan. Men nu har han verkligen blivit stor och känns så redo för det. Vi har pratat mycket om att man är i skolan alla dagar i veckan oavsett om Junelle och Nelion är hemma och det verkar han vara helt med på. Vi är ju vana med att göra allting tillsammans. Är en hemma från förskolan så är den andra också det. Det är det mest naturliga för oss. Så lite konstigt kommer det ju såklart att kännas när vi har en ledig dag och ändå lämnar honom i skolan. Därför passar vi på att vara extra lediga nu när vi kan. Så idag har vi tagit påsklov! Ska bli så mysigt med varmare väder igen och några dagar på Länsö med familjen nästa vecka. 

Tobias är borta och jobbar sedan igårkväll och blir borta till lördag eftermiddag. Vi har bunkrat upp med mat, fredagsmys osv så vi ska klara oss. Som alltid när Tobias är borta så sover vi allihopa i våran säng (Nelion i sin bredvid oss). Känns tryggast och lättast så. Det är inte helt lätt att få alla tre i säng kan jag lova haha. Nelion blir så himla uppspelt av syskonen så han kan inte somna om dom är i rummet. Så det tar sin lilla tid må jag säga. Idag sov alla iaf 20.30, helt okej tid. 

Igår tappade vi Nelions snuttefilt IGEN. Jag vet inte hur många gånger jag tappat den nu och varje gång har jag frågat mig själv varför jag inte har en extra. Jag har försökt hitta en men utan resultat! Så nu har han kanske accepterat syskonet till den älskade snuttefilten som egentligen är likadan men en annan färg. Men luktar inte samma såklart. Det är så sorgligt. Jag har gråtit massor över denna snuttefilt ska ni veta. Så jobbigt. Så mycket känslor. Fy, nu gråter jag igen. Godnatt 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback