En typisk morgon

Varje morgon här hemma slutar alltid med kaos. När vi går upp så har vi alltid max 2 timmar på oss att göra oss iordning. Går vi upp 06.30 så måste vi vara redo att gå senast 08.30 annars börjar mini gallskrika. Problemet är att vi aldrig hinner detta så det slutar varje morgon med att Nelion skriker och vägrar somna och vi får ta bilen som tar 4 minuter istället för att gå som tar 20 min om vi går riktigt fort. Han somnar aldrig i bärselen inomhus längre. Han måste ha lugn och ro och helst vara avledd av nånting, tex löven på träden i skogen. Han somnar aldrig i bilen och aldrig i vagnen. Så det enda som funkar är om jag hinner amma så han somnar men det hinner jag nästan aldrig eftersom det är så mycket annat som ska hinnas med för att komma iväg. För er som tycker att detta är orimligt så ska jag förklara lite noggrannare. 

- Frukost till stora barnen tar minst 30 min
- Att mata Nelion tar minst 15 minuter. De senaste dagarna har han inte velat ha gröt så där har jag vunnit 15 min. 
- Stötta Junelle vid påklädning. Hon kan klä på sig själv men jag måste tjata och stötta lite för att hon ska göra det. Oftast behöver jag tjata på Mille också för att han ska klä på sig. 
- Plocka undan all frukost och försöka få in i diskmaskinen nu när det är 100 bananflugor i köket konstant annars. 
- Torka av bordet 
- Borsta barnens tänder. Detta tar bara 5 minuter men innan jag fått dom att komma och stå still så har det gått några minuter till.
- Toalettbesök för dom stora. Dom brukar ofta både bajsa och kissa på morgonen och Junelle behöver hjälp både upp på toaletten och att torka sig. Mille behöver också hjälp att torka sig. Så det tar också en del tid. 
- Tvätta dom stora 
- Göra Nelion ordning. Byta blöja och tvätta honom, byta kläder och d-droppar. 
- Borsta mina egna tänder
- Frächa till mig själv och försöka hinna med min egen frukost. Denna punkt kommer alltid sist i prioriteringen så det slutar med att jag går ut och ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig.
- Packa skötväskan för dagen (men oftast är den packad sedan kvällen innan). 
- Packa barnens väskor (oftast har jag gjort det dagen innan). 
- Klä på alla tre ytterkläder. Detta är nog det mest krävande momentet då Nelion oftast är som tröttast nu och redan har börjat bli arg.  
- och allt detta ska göras med en unge som oftast hänger på armen för att han inte nöjer sig med annat just nu. I ca 30 minuter sitter han i babysittern på morgonen medan jag fixar frukost och försöker få i mig min egen frukost. Annars är det hänga på mig som gäller. Så ni kanske förstår vilken tid det mesta tar då? 

Detta slutar alltså med att mitt tålamod tryter, Nelion skriker hela vägen till dagis i bilen och ofta inne på dagis också. Ibland lyckas jag vagga honom i babyskyddet innan vi hoppar in i bilen igen men annars somnar han inte förrän han fått bröstet. En bra dag hinner vi gå och då sitter han oftast i bärselen framåtvänd och det har hänt att han somnat men oftast inte. Idag fick han åka i stora bilstolen då vi glömde montera ut den igårkväll. Så jag kunde varken vagga honom eller bära med honom så jag fick ta bärselet med och bära honom i in på dagis. Det krävs verkligen planering. Nu har han äntligen somnat i min famn efter en riktigt kaosmorgon. Det enda som är positivt med dessa morgnar just nu är att både Milian och Junelle är glada och taggade för dagis. Det var värre när dom var ledsna och inte ville gå. Då tog allt detta ännu längre tid och dessutom var det dåliga samvete med hela tiden. 

Ni som har flera barn, en bebis och lämnar på förskolan. Hur hinner ni i tid? Jag behöver tips! Ibland har jag ställt klockan tidigare för att gå upp och fixa frukost och fixa mig själv men då vaknar mini också så han blir övertrött ännu fortare och jag hinner istället ännu mindre. Jag antar att det blir bättre ju större han blir. Idag ska vi träffa en av mina kollegor och gå upp till jobbet och hälsa på en stund. Ha en fin dag allesammans :)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback