Storhandling

Varje veckas handling är för oss en storhandling. En storhandling innebär för mig att man handlar så att vagnen och kyl/frys är fulla. Detta gör vi alltså i stort sett varje vecka. Jag har fått så många frågor från andra mammor hur jag gör för att klara av att handla med tre barn. Det är enkelt (eller?).

1. Räkna med att det tar hela dagen. Det vill säga, planera inte in någon annan aktivitet den dagen. För det kommer ta tid. För oss tog ca 2,5 timme idag. Då hann vi med 3 toalettbesök under den tiden också. 
2. Skriv en lista med papper och penna. Visa den för barnen och låt dom vara med och få hämta varorna. Kryssa/stryk det som hämtas. Funkar för oss. Ibland. 
3. Mutor. Idag lovade jag att barnen skulle få varsin tidning (som är vid kassorna) om dom följde med och om dom lovade att hjälpa till och även vara snälla mot varandra. Det funkade alldeles utmärkt. 
4. Handla gärna på en butik som bjuder på någonting, tex city gross som bjuder på bullar till barnen precis innanför ingången. Dom flesta affärerna bjuder ju på frukt och det kan ju också locka. Men mina barn har fastnat för bullarna.
5. Var inte rädd för att dina barn ska bli arga/ledsna när du säger nej. Det kommer dom att bli, det blir mina också. Men jag har lärt mig att acceptera läget. Jag bryr mig inte så mycket om vad andra tycker och tänker. För vi måste ju ha mat lixom. Och säger jag inte nej så kommer vi hem med hela godishyllan! I våran familj är det jag som ansvarar för matkontot och det överlåter jag ej till Tobias. Jag är lite bättre än honom på att planera och även på att handla ekonomiskt. Så det överlåter jag inte. Sen tycker jag också att det är rätt tråkigt att behöva ta familjetiden på helgen till att handla. Nelion sover fortfarande så dåligt på kvällen så jag kan inte lämna hemmet heller. Därför blir det oftast att jag och barnen handlar tillsammans. Ibland går det bra, ibland inte.  
5. Låt barnen köra "bil" eller sätt dom i sysonvagn (Ica maxi har). Och bebisen i bärsele. Milian är för stor för kundvagnen nu så han går (springer/ligger/kryper runt) mestadels. Nelion kan snart sitta bredvid Junelle men än sålänge går det alldeles utmärkt med sele. 
6. Säg inte nej till hjälp. Jag har handlat med alla tre barnen kanske 10 gånger nu. Nästan varje gång har jag fått hjälp på något vis. Idag fick jag hjälp av farbrorn bakom i kön. Han packade upp varor åt mig på rullbandet. Ibland har jag fått hjälp att packa i varorna i påsarna. 
7. Ha roligt! Skoja med barnen! Ha ett leende på läpparna. Trots att du tycker att det suger. 

Lycka till! 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback