Nelions dop

Så var Nelion äntligen döpt! Jag har verkligen bävat för detta och haft lite småångest för detta enda sedan han föddes. Jag har mest funderat över hur jag ska få ihop tiden att hinna med förberedelserna. Men det gick så himla bra denna gång. Ingen stress alls. Vi började baka litegrann redan två veckor innan och frös in. Sen har vi ju lärt oss hur mycket som går åt på ett ungefär efter att ha haft två dop innan. Jag bestämde iaf för väldigt länge sedan att hans färg skulle få bli grönt. Så temat gick i mintgrön/ljusgrön. Det var lie pyssligt att få till det då allt jag hittade var så himla olika nyanser av mintgrönt. Jag som älskar matchningar annars var inte helt nöjd med detta. Tobias fick åka dagen innan dopet och köpa en fluga som inte var exakt samma som barnens. Hela världen gick ju under för mig då, typ. Men det syntes inte så jättemycket ändå. 

Dopceremonin var lång och seg. Den inleddes med att min lillasyster sjöng otroligt vackert. Jag tror nästan att det var det bästa jag hört. För min son lixom. Hur bra som helst. Först sjöng hon en överraskningssång som jag inte vet vad den heter. Jättefin. Sen sjöng hon kärleksvisan samtidigt som hon spelade gitarr. Det var underbart. Så himla bra. Sen pratade prästen ett tag. Och sen pratade hon lite till. Och sen lite till. Sen var det några sånger och några psalmer. Barnen tyckte att det var jättetråkigt. Mille satt på golvet mestadels hela tiden. Vi hade planerat att dom skulle hjälpa till att hälla upp vattnet i dopfunten men det ville dom inte när det var dags. Precis som jag misstänkte. Men det gick bra ändå. Nelion bröt ihop när prästen skulle ta honom. Sen fortsatte det så resten av tiden. 

Så varför väljer man att ha dop i kyrkan då? Jo, för att det är en tradition. Alla mina kusiner och kusinbarn är döpta. För mig är traditioner viktiga och kommer alltid vara. Så därför vill jag även visa det för mina barn. Just att jag tycker det är viktigt att föra traditionen vidare i släkten. Dessutom är det väldigt mysigt att vara i kyrkan. Vi är inte troende på det viset och går aldrig i kyrkan förutom på sådana här tillställningar och på öppna förskola. Och på lucia. Men för mig är det fint att vara döpt och därför valde vi att döpa alla våra tre barn. Sen är det ju bara ett plus att kyrkan är den finaste platsen som finns. Så rofyllt och mysigt. Varför har ni döpt era barn? 

Nelion fick otroligt mycket fina presenter. Jag har inte hunnit tacka alla personligen än men för er som läser det här. TACK TACK TACK! Vi är så  tacksamma. Men mest tacksamma är vi för att ca 80 personer valde att komma och fira Nelions dopdag med oss. Kärlek till er alla.  Och tack till ER som hjälpt till att baka smörgåstårtor mm. Så skönt att kunna släppa den biten helt. Jag är så glad att det är över och har precis börjat planera inför nästa tillställning. Milles 5-årskalas som är om mindre än 3 veckor. Han är redan taggad för det vill jag lova. 

Igår var vi på öppna förskolan på babysång. Carola från antagningsenheten var där och informerade om antagning till förskola. Så nu har jag lite mer kött på benen och kanske förstår mig på systemet. Min plan sprack nog litegrann tyvärr. Men allting löser sig så jag ska försöka att inte oroa mig för det. Vi kom precis hem från björklinge och tandläkaren. Värsta lottdragningen. Jag brukar betala 900 kr varje gång jag går dit men idag betalade jag bara 95 kr. Yeah. Ibland ska man ha tur! 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback