Dopförberedelser

På söndag är det dags för dop. Ni som vet hur jag är vet att jag är laddad för detta. Jag älskar ju sånt här när man får greja och fixa för barnen. Nu är det ju tredje gången och jag har lärt mig att begränsa mig. Efter Milians dop blev det så sjukt mycket fika över så det stora misstaget gör jag aldrig igen. Jag och Jessica bakade i typ en månad innan haha. Sen till Junelles dop blev det mycket mera begränsat då vi valde att ha tårta också. Likaså tänker vi göra nu. Jag har bakat litegrann och ska baka lite till imorgon och på fredag. Men det blir inget överdrivet. Tårtan är också beställd och det ska bli så spännande att se hur den blir. Dom har fått lite friare händer denna gång då det är Tobias som har haft kontakt med dom. Det blir säkert superbra! Brantingstorg har aldrig gjort oss besvikna! Vi kommer att ha ett grönt tema denna gång istället för blått. Det kändes lite roligare. Jag har lagt säkert 100 timmar på att leta matchande kläder till barnen och till mig själv. Det svåraste har absolut varit att hitta en klänning till Junelle. Jag har ännu inte hittat någon fin passande klänning så det blev tillslut en kjol istället. Och vet ni vad? Jag hittade kjolen på köp och sälj på facebook. Det var en tjej som sålde ett klädpaket och kjolen var med där. Jag tog kontakt med henne och just då så visste hol inte exakt vad kjolen var bland alla kläder. Men hon letade och letade och hittade den tillslut. Så himla bra. Sen har jag även köpt matchande flugor till grabbarna och en hårrosett till Junelle. Det ska bli så mysigt. Igårkväll satt jag och räknade och fick ihop det till att vi blir ca 85 personer, varav 16 är barn och 4 är bebisar. Så på lördag kväll har vi att göra med dukning osv. Prästen var här i lördags och vi gick igenom allting. Hon höll i Nelion en liten stund och precis som jag misstänkte så blev han jätteledsen. Han är så himla mammig just för tillfället. Och konstigt vore det ju annars eftersom han är med mig 24/7. Om Tobias håller i honom så sträcker han armarna till mig och ropar "mamamama". Lille plutten då. Så det blir nog en hel del tårar i kyrkan när prästen ska gå runt med honom gissar jag. Men döpt blir han ju ändå. 

Efter dopet ska vi försöka sluta amma dagtid. Vi har kommit en god bit på vägen redan då Nelion blivit så duktig på att äta nu. Han gillar fortfarande inte färdigköpt barnmat men gillar det mesta som jag gjort själv. Favoriten är kyckling och potatis. Jag har börjat toppa allt han får med bröstmjölk bara för att han ska känna igen smaken innan han lär sig ordentligt. Och det fungerar verkligen efter tips från bvc. Han äter cirka en halv barnmatsburk åt gången. Och en hel portion gröt på morgonen. Och till mellis äter han en halv till en hel banan. Eller annan fruktpure. Han har även fått börja smaka bitar som bröd, majs och korv. Så de senaste dagarna har vi mest tröstammat. Jag upplever inte att bröstmjölken mättar honom särskilt mycket nu när han börjat äta ordentliga portioner. Det öst mest törstsläckande. Dessutom är han duktig på att dricka vatten i pipmugg. Nappflaska kämpat vi vidare med. Vi köpte en herobility-flaska igår och den var ju verkligen en helt annan typ av flaska. Det kändes som att den var mycket mer liknande bröstet. Han har druckit litegrann från den. Idag 60 ml vid ett tillfälle. Men det är ingen superhit. Han mest småsnuttar på den. Jag kommer givetvis att fortsätta med det för jag vill verkligen att han ska fatta galoppen innan vi slutar amma. Vore även skönt om han började med välling till kvällen. Men går det inte så funkar gröt lika bra. Sömnen har också blivit lite bättre på nätterna. Han vaknar inte lika mycket på kvällarna mellan 19-23 längre. De senaste dagarna har han inte vaknat någon gång så förrän ca midnatt. Sen efter det är jag lite osäker på hur många gånger det är men absolut inte fler än tre gånger iaf. Och vet ni vad? Han har somnat i vagnen 4 (!!) gånger de senaste dagarna utan att protestera. Och det har tagit mellan 10-30 minuter bara. Så skönt. Jag hoppas att det kan fortsätta gå bättre och bättre. Idag när vi var påväg upp till sjukhuset för att hälsa på en vän så somnade han dessutom i bilen. Men där är det verkligen från gång till gång för påvägen hem gallskrek han istället. Nu ska jag krypa ner bredvid mina två minsta som ligger i vår säng. Godnatt. 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback