Vardagspusslet

Den senaste tiden har jag fått flera frågor om hur jag/vi gör för att få ihop vardagen. Jag har då svarat att jag ska skriva lite om det i ett blogginlägg. Så här kommer ett ungefärligt svar på denna fråga. 

Vardagsrna skiljer sig litegrann åt beroende på om barnen är på förskolan eller inte. Måndagar och fredagar är dom lediga och det är nästan dom "skönaste" dagarna enligt mig. Det svåraste och meckigaste för mig/oss är att komma iväg i tid på morgonen. Och då menar jag att barnen ska vara vid grinden på förskolan senast 09 för då går ena gruppen iväg till skogen/lekpark/annan utflykt. Så då vill man inte vara sen. Morgonen börjar alltid med att Nelion vaknar mellan 06-07 ochär hungrig. Den senaste tiden har vi hunnit göra iordning gröt och ibland hunnit äta den också innan stora barnen vaknar. Junelle sover alltid längst. Milian brukade alltid vakna eller vilja bli väckt när Tobias gått till jobbet men den senaste tiden när vi varit hemma så mycket så har kvällarna blivit senaste och dom har sovit längre på morgonen (exemplariska barn).  När Nelion ätit sin portion med gröt gör vi ordning frukosten till resten av familjen. Oftast gröt och smörgås, äggmackor eller ägg. Barnen äter helst yoghurt om dom får välja. Mille älskar att doppa macka i yoghurten. Jag lägger nästan alltid fram kläder kvällen innan så dom kan klä på sig när dom ätit färdigt frukosten. Mille klär alltid på sig själv och Junelle försöker. När tiden blir knapp så hjälper jag henne. Nu när Nelion blivit större så går det lättare att hjälpa dom stora för han orkar hålla sig vaken längre och är inte alltid lila kinkig och grinig på morgonen. När alla ätit frukost gör jag ordning Nelion. Oftast har jag även lagt fram ytterkläderna kvällen innan annars brukar jag görs det ungefär nu så att dom kam hoppa i dom när dom klätt på sig. Och det är egentligen här vi förlorar tid och ofta blir sena iväg. Antingen för att dom sitter kvar och tittar på barnprogram på tv eller helt enkelt att dom inte lyssnar och inte vill hjälpa till. Jag klär alltid på Nelion sist. Det här momentet är nog det som kräver mest tålamod på hela dagen för nu brukar Nelion vara tjurig och "kastar sig". Kan alltså inte sitta själv på golvet så han måste sitta i mitt knä, annars kastar han sig bakåt. Milian klär på sig själv till 80%. Junelle hjälper jag nästan alltid med alla ytterkläder. På förskolan försöker hon på ett helt annat vis. Men för att vi ska hinna iväg så måste jag hjälpa henne. Beroende på vad klockan är så tar vi bilen eller vagnen. Det tar 4-5 min med bilen till förskola och ca 20-25 att gå. Så det beror helt på hur vi ligger i tid. Målet är alltid att gå men det hinner vi knappt 50% av gångerna. Jag har iaf som mål att gå minst en gång om dagen. Eftersom att Nelion skriker i bilen och nu har lärt sig att somna i vagnen så föredrar jag vagnen. Det kämpiga med vagnen är då istället att jag får bära honom när han är vaken för då vägrar han att sitta. Vi är nästan aldrig sena till grinden, har hänt kanske 2 gånger att dom fått vänta på oss någon minut. Det fick vi beröm för på utvecklingssamtalet faktiskt. Att vi har bra rutin och bra ordning. Lämningarna går faktiskt rättså bra nu. De kämpigaste är att barnen är uppdelade i olika grupper och gör olika saker. Så jag behöver dela upp avsluten i två delar. Förstår ni? Jag säger först hejdå på ett ställe och sen hejdå på ett annat. Och här är Nelion övertrött oftast om vi åkt bil eftersom han aldrig somnar i bilen. Vi ska göra upp en bättre och smidigare plan för att det ska gå snabbare vid lämningarna. Men det går iaf mycket bättre känslomässigt. Barnen gråter ibland och vi pratar om det. De är för att dom saknar mig/oss och ingenting annat. Så det är aldrig att dom inte trivs eller inte har kul, så det känns väldigt bra. När vi lämnat barnen har vi alltid aktiviteter. På tisdagar är det babysång och öppna förskolan. På onsdagar brukar det bli handling eller annat som behövs göras, tex träna och på torsdagarna är det mama-fitness. Och mer än en aktivitet per dag hinner man inte. Vi brukar komma hem runt 12 tiden och då ska lunch intas och disk/tvätt fixas. Ibland förbereder vi även middagen redan nu. Jag försöker ofta hinna/orka ta disk och tvätt på kvällen för ATG slippa hålla på med det när jag kan lägga tiden på barnen istället. Men som ni alla vet så orkar man inte alltid det. Ibland är det skönare att surfa runt på nätet, spela nåt spel på telefonen, duscha lääääänge, pyssla med annat eller glo på tv. Så dagarna med bara en bebis hemma är verkligen slappa. Nelion kräver ju full uppmärksamhet och stimulans men det är ingenting att jämföra med när alla barnen är hemma. Nelion hänger väldigt mycket på min arm. Oftast hänger han på mig när vi lagar mat. Han sitter ibland i matställen och grejar medans jag tar diskmaskinen osv. Nu när han kan krypa så vill han utforska mer så stolen är rätt tråkig men det funkar några minuter iaf. Nelion sover oftast unhefär 09.30-11. Sen är han jättetrött redan vid 14 så då brukar vi gå för att hämta på förskolan. Innan det äter han mellis. Lunchen äter han när han vaknar efter första vilan. Påväg till förskolan brukar vi ibland handla eller bara gå väldigt sakta eftersom han sover (detta är ny rutin sedan två veckor tillbaka). Om han somnar precis innan vi kommer fram brukar jag ringa in och be att barnen börjar klä på sig så det går lite smidigare när vi kommer. Det har ALDRIG hänt att Nelion sovit hela vägen fram och tillbaka till förskola. Det slutar alltid med att jag får bära honom en av svängarna. Barnen äter alltid mellis på förskolan då vi hämtar ca 14.45. Vi brukar vara därifrån ca 15.15 och hemma igen strax innan 16. Så när vi kommer hem brukar jag alltid börja med maten medan barnen antingen fortsätter leka ute eller följer med in. Nelion är nu förtiden alltid vaken vid denna tid så han hänger på min arm. Tobias kommer hem från jobbet strax efter 16 och brukar hjälpa till med maten om han kan. Berodde på om han har ont eller inte. Vi äter runt 17 och barnen brukar hjälpa till att duka, plockar av sina egna tallrikar från bordet och hjälper ofta till att laga maten. Milian är även superduktig på att plocka ur diskmaskinen nu. Junelle brukar också hjälpa till men mest för att Mille gör det. Jag tycker att det är viktigt att dom lär dig tidigt att vi är ett team. Alla hjälps åt med allting i en familj. Det är inte meningen att en ska göra allt. Pxh det har dom förstått och är väldigt duktiga tycker jag. Visst att jag får påminna dom hela tiden, men det här väl till. Dom är bara barn. Och tanken är ju inte att dom ska slita ihjäl sig utan att dom ska förstå vad det innebär. Och varför jag inte alltid hinner leka med dom. Att det är många sysslor i ett hushåll som ska göras för att det ska fungera. Jag diskar nästan alltid 2 maskiner om dagen. Försöker hålla ner det till 1 men det går knappt. Dagar som vi är hemma allihopa blir det alltid 2 maskiner. Och minst en tvättmaskin med smutsiga kläder varje dag. Är detta ens klokt? Känns inte så men det är väl antagligen det. Hur ofta tvättar ni? Och diskar? 

En dag när vi allihopa är hemma ser väl inte riktigt ut så. Vi stressar aldrig ut. Eftersom Nelion sover vid 10-tiden så anpassar vi oss och går ut då eller strax innan så han får sova. Dom lediga dagarna är alltid grannpojken också ledig så ofta brukar Mille gå över till honom och leka eller så är vi ute allihopa tillsammans. På måndagarna brukar vi försöka handla. Men sedan Nelion börjat sova så bra i vagnen på förmiddagen (1-2 timmar) så har jag inte velat åka och handla för då får han inte sova ostört. På fredagarna brukar vi gå till
Öppna förskolan och då blir alltid lunchen lite senare och ofta värmer vi rester då. Dagarna när vi är lediga blir det någon enklare lunch, inland inne ibland ute i mat-termos. Jag stoppar alltid ner fingervantar i barnens fickor oavsett väder just för att möjligheten att äta ute ska finnas. Ofta har dom fruktstunden utelmhus på förskolan. Vi går nästan alltid ut två gånger per dag eftersom Nelion alltid sover ute. Ibland är vi bara ute medan han ska somna men ibland stannar vi ute och leker en längre stund. Ofta går vi till skogen/lekparken eller någon mindre utflykt där han kan sova ostört (man är ständigt rädd att han ska vakna när han har sånna sömnproblem). 
Efter middagen på kvällen brukar vi inte hinna så mycket mer än att ta reda på allting och sen bada/tvätta oss. De senaste dagarna har vi gått ut och åkt skridskor på våran nya och härliga is här i trädgården. Annars brukar det vara legobygge, pärlande eller annat pyssel. Vid 18.30 senast äter Nelion gröt och somnat runt 19. Ikväll drack han för första gången en flaska välling så då slapp jag grötmomentet. Annars är det ju mata frukost, lunch, mellis och middag. Det tar rätt mycket tid. Jag glömde skriva längre upp att Nelion nu har börjat äta även färdig burkmat. Förut ratade han dom men nu fungerar det så jag behöver inte laga all mat själv även fast både han och jag föredrar det. Men har jag glömt eller haft dåligt med tid/ork så har han fått en burk istället. Väldigt smidigt faktiskt. Annars brukar vi se till att han får smaka mer och mer på våran mat så att han så småningom kam äta samma. Det blir ju ett himla lagande av olika typer av rätter annars. 

Jag vet inte riktigt vad jag mer ska skriva om. Det är ungefär så våra dagar ser ut. Hur ser era dagar ut? Vad vill ni veta mer? Vill ni ha några tips? Och isf på vad? 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback