Tiden rusar iväg

Jag minns som igår när jag låg här i soffan och mådde skit. Förstoppad och höggravid. Det känns som igår. Nästa vecka blir Nelion 8 månader. Sjukt ju. Idag ställde (!) han sig upp första gången och jag var inte alls beredd. Plötsligt så såg jag bara hur han stod upp mot Milians boklåda och släppte taget. Han kan fortfarande inte ta sig framåt, men är otroligt rörlig ändå. Han kommer lixom åt det han vill komma åt ändå. Han hoppar visserligen på rumpan litegrann men mest runt runt. Just för tillfället är han värsta drömungen (kanske värsta marodören för någon annan). Han somnar i vagnen 10/10 gånger och ibland på bara några minuter. För någon dag sedan så somnade han så fort jag började rulla vagnen. Så tacksamt. Jag känner redan att ryggen mår bättre av detta. Den stora skillnaden nu är att han bara sover 2 gånger dagligen. Så hinla skönt. Så nu somnar han oftast kring 10-tiden och sover faktiskt 1-2 timmar (senaste dagarna). Sen är han vaken till ca 14-15 och kan vara lite småtjurig på kvällarna för att dom blir långa. Men det går rätt bra ändå. Så nu är det bara nätterna kvar att ta tag i. Jag vet inte om jag är helt klar med amningen ännu och jag tycker fortfarande att det är så mysigt och bekvämt att amma honom till sömns på kvällen.  Men jag behöver sova och det får jag inte göra så länge vi ammar nattetid. Så Kag överväger ändå att försöka sluta inom snar framtid. Idag har vi inte ammat nånting på hela dagen. Han äter så hinla bra nästan alltid nu så det känns helt okej att inte amma så mycket. De senaste två dagarna har han till och med accepterat färdig barnmat. Troligen för att jag börjat prova de från 8 månader som smakar mera. Mera kryddor i dom. 

Junelle har fortfarande inte fått vattkoppor och nu har det ju gått 16 dagar så jag börjar väl misstänka att det inte blir några heller. Så har hon inga prickar imorgonbitti så går båda till förskolan som vanligt. Och imorgon är det utvecklingssamtal på morgonen. Förresten, jag har ju glömt att berätta om mötet vi var på förra veckan angående en pedagogisk omsorg som vi är intresserade av som troligtvis kommer att starta nu till våren. Ni som följt med oss vet att vi har väldigt höga krav på förskola. Det har att göra med att jag själv aldrig behövt gå på förskola men mest pga tidigare erfarenheter och då är dom både negativa och väldigt positivt. Vi vet hur bra man kan ha det om jag säger så. Och hur bra alla små barn borde ha det. Så synd att föräldrar bara accepterar första och närmsta förskolan dom blir erbjudna. Många frågar mig; varför väljer du en förskola 20 minuter bort när du kan välja den som ligger 5 min bort? Där är svaret ganska enkelt men det orkar jag inte gå in på i detalj. Vi trivs så bra på våran förskola. Till våren vet vi dock inte hur det kommer att bli då 2 av 3 dagmammor har slutat och den verksamheten (1-3 år) försvinner kanske? Så framtiden är ganska oviss. Därför känner vi oss väldigt pepp efter detta mötet som vi var på förra veckan. Milian börjar ju i skolan efter sommaren så fram till juni kommer han att gå kvar. Och troligtvis Junelle också. Sen är tanken att Junelle och Nelion ska gå tillsammans och mina önskemål är att dom ska vara tillsammans i en liten barngrupp med blandade åldrar. Så det jag klurar på just nu är hur jag ska göra för att få en (2) plats av tio möjliga. Det kan bli riktigt svårt eftersom jag inte kan söka till Nelion förrän han fyller ett år i mars. Och då vill jag ju inte att han ska börja. Jag hade planerat och räknat ut att han skulle få börja i september/oktober. Och då kommer KU garanterat platserna vara fulla. Visst, han är liten då också men i en liten barngrupp om 10 barn funkar det bra. Alla barn är såklart inte 1-åringar heller. Då hade det varit big No no. Det jag börjat fundera på nu är om jag kan låta honom vara där kanske 2-3 timmar 1 dag i veckan fram till sommaren? Eller att vi tillsammans går dit 1 dag i veckan? Så att det blir som en lång inskolning? Någon som vet om man kan göra så? Eller har något annat bra förslag åt mig? För enligt lag måste man börja inom en månad från datumet man fått plats. Annars blir man av med platsen. 

I veckan har vi verkligen inga planer. Allting hänger på vattkoppor eller ej. Får barnen inga koppor så kommer dom vara på dagis och isf har jag och Nelion massa saker att göra. Vi längtar tillbaka till st per och deras underbara sångstund, vi måste åka och slänga skräp, vinterbona utomhus, kratta löv osv. Vi ska börja förbereda inför julpyntning med ljusslingor osv, hur roligt?! Typ bästa som finns ju. Mamma ska till länsö i helgen och hämta massa vitmossa och granris. Sen helgen efter det ska vi julpynta och julpyssla hela helgen. Sen är det första advent. Jag har redan börjat köpa på mig småsaker till "fia och max paketen. I helgen som kommer är det ju black friday också så jag ska försöka handla så mycket som möjligt av julklapparna då. Hur gör ni? Köper ni för en summa till barnen eller köper ni x antal? 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback