Sparande

Det här med att spara pengar har alltid varit väldigt viktigt för mig. Sedan jag blev tvåbarnsmamma och husägare är det väldigt svårt att prioritera vad pengarna ska sparas till. För oftast är det väldigt knapert i plånboken i slutet av varje månad och inte det enklaste att veta vad man ska lägga pengarna på. För oss är det viktigt att spara pengar till barnen och att spara pengar innestående hos försäkringskassan. Alltså föräldradagar. Vi har valt att endast spara en liten del av barnens barnbidrag under föräldraledigheten just för att försöka vara hemma lite längre med barnen. Nu under det första året har jag försökt tagit ut så lite dagar som är
möjligt för oss för att sedan behöva plocka ut lite fler i vår när han har blivit ett. Jag vill såklart skydda min sgi vidare pga vabb, sjukskrivning osv. När vi båda börjar jobba sen så ska vi försöka spara lite mer pengar till barnen och kanske försöka bygga upp ett resekonto igen. Och även spara lite extra till pension. Tobias har jobbat mycket extra nu på slutet för att vi ska klara föräldraledigheten och känna att vi har pengar över om det skulle behövas. Som tex till en tempurmadrass och när bilen går sönder. Så det känns väldigt bra. Just för tillfället är Tobias sjukskriven och jag föräldraledig så därför kommer inkomsten bli väldigt låg nu inför jul. Så då är det också perfekt att kunna använda lite extrapengar. Sen får man heller inte glömma att vi har lån som även ska betalas av samtidigt som detta sparade ska ske. 

Sparar ni pengar till barnen under föräldraledighet? 

Nu har både Junelle och Nelion också fått vattkoppor, på dag 17 efter Milians första. Junelle hade huvudvärk på dagis tydligen och sen när vi hämtade sa hon att hon hade ont på ryggen och i snippan. När vi kom hem och jag kikade så fanns där massa koppor. Så nu väntas några kämpiga dagar gissar jag. 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback