Milian 5 år

Nu har vi kalas färdig för denna gång. Det känns så skönt att vi valde att ha barnkalaset på fredagen så vi har söndagen kvar imorgon, då det dessutom är fars dag. Så det blev bra. Milian hade alltså planerat detta helt själv. Han ville ha pyjamasparty. Trots att jag sagt att vi inte skulle ha kalas hemma igen efter Junelles kalas sist som blev lite för mycket. Jag försökte med Turbo, Leos, Fyrishov, gympasal, skridskokalas osv. Men ingenting dög. Han ville ha pyjamasparty hemma. Så det blev så tillslut. Vi valde att ha det på kvällen eftersom tanken med pyjamasparty är övernattning osv och då kändes det mysigare att det var mörkt trots att det inte var någon övernattning. Alla 14 barn kom i pyjamas, så söta! Jag hade sagt till Milian att det fick bli max 10 barn för att hålla det lite lugnare men det gick inte att banta ner till 10 barn. Så 14 blev det tillslut. Jag började med att försöka dra några regler för barnen men det tog ju bara några minuter innan reglerna rann ut ur öronen på vissa av barnen. Visst, det gick rätt bra ändå, alla barnen var snälla mot varandra trots att det var hög ljudnivå och alla sprang runt. Men dom måste ju få ha lite roligt också. Hehe. Vi åt pizza, glass och lite fika. Milian valde att inte ha någon tårta vilket jag tyckte var sååå skönt för det blir bara massa tårta över. Och glassarna gick åt. Vi hade lite skattjakt på övervåningen. Jag och Junelle hade stoppat i ljusrör i godispåsarna och gömt dom i mörkret uppe. Så fick barnen gå upp tre och tre och leta. Dom minsta barnen tyckte att det var lite läskigt men det gick bra ändå tycker jag. En vuxen var med dom. Efter det så fick vi besök av en björn (mamma hade klätt ut sig). Junelle är helt fast i den där björnen. Hon har sprungit förbi fönsterna hela eftermiddagen och varit livrädd (!) att björnen ska komma. Men samtligt spänd och hoppats på att björnen skulle komma igen. Imorse när hon vaknade sprang hon direkt till fönster och kollade och sa "tror du björnen kommer snart igen, mamma?". Gullunge alltså. Sen ikväll när Milian skulle sova så var han också rädd. Han hade kramat Tobias jättehårt och sagt "pappa du måste hålla om mig hela natten", han ville inte ens läsa någon saga för han var så orolig. Tobias hade frågat då om han var orolig för nånting och då svarade han "visst var det mormor som var björnen?" Tobias svarade då "Ja, det var mormor". Då somnade Milian. Lilla gubben. Kalaset igår slutade iaf med två lekar som mamma höll i. Hunden och benet och musikstopp med djurläten. Sen försökte mamma få barnen att slappna av med att koka makaroner (om ni vet vad jag menar?). Det var inte många barn som klarade av det, bara två stycken varav Milian var ett av dom. Efter kalaset ville Milian bygga och greja med sitt nya lego och allt annat han fick av sina kompisar. Han var helnöjd. 

Idag har vi firat med familjen bara. Det blev faktiskt för en gångs skull en rättså lugn dag. Tur var väl det med tanke på hur Tobias mår. Mamma sov här till idag så hon hjälpte mig att förbereda all tacos imorse så jag kunde fokusera på barnen. Milian hade önskar sig kläder och lego så det köpte vi till honom sen valde vi att bara köpa inredning till hans "nya" rum. Sängen var en förskottspresent. Han fick idag en sänglampa, väggkrokar, förvaringsbubblor till väggen, en förvaringssäck, två burkar att ha på skrivbordet, en "my favorite things" låda med nycklar till (jag ska ha en nyckel och han ska ha en, haha), en matta och ett skrivbordsunderlägg. Så nu har han ett "nytt" rum och han blev så nöjd. Det som saknas i rummet nu är en tak-plafond. Och eventuellt några lego-förvaringslådor till för alla lådor är verkligen proppfulla. 

Vet ni vad? Milian har säkert fått 6-7 kartonger med lego sedan igår och har redan byggt ihop ALLA nästintill själv. Han har blivit sjukt duktig verkligen. Förra året fick vi hjälpa honom med allt. Nu kan han nästan helt själv. Han fick även massa andra roliga saker som pyssel, spel, målarböcker, innebandyklubba, innebandyglasögon, Pokémonkort med samlarbok och klippkort på busfabriken. Sen har även morfar fixat tre biljetter till paw patrol i mars. Så vi får se vem och mig och Tobias som går med barnen. Superroligt verkligen så jag hoppas att det blir jag, haha. Vi har alltså en väldigt nöjd 5-åring här hemma idsg som somnade väldigt fort ikväll. Imorgon förmiddag ska han på första innebandytträningen och sen bjuds det på farsdagsmiddag i björklinge, lyx! 


(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback