2-månaderskontroll

I tisdags var vi på bvc och kontrollerade längd och vikt på lilleman igen. Han går upp alldeles lagom i vikt nu, bara på bröstmjölk?! Jag trodde faktiskt aldrig att det skulle gå såhär pass bra som det ändå har gjort. Han vägde iaf 5030 gram och var 60 cm lång. Sist var han 56 så på två veckor hade han alltså vuxit 4 cm. Det tror jag knappt är möjligt så det var säkert fel mått förra gången för då hade han bara vuxit 0,5 cm på 2 veckor. Det känns som att det kvittar, vikten känns ju viktigare eftersom den stämmer precis. Iaf så har alla mina barn vägt runt 5 kg vid 2 månader. Milian vägde 4,7 men han var ju ett halvt kilo mindre när han föddes också. Nelion börjar bli lite rundare nu och man kan nästan skymta en liten dubbelhaka och lite gosigare rundare kinder. Men han är långt ifrån lika rund i ansiktet som Junelle var. Huvudmåttet har också varit ungefär samma på dom alla tre. Mellan 38,5-39,5. Apropå det så köpte jag en sån där ful-söt liten keps på rean i vintras som jag  tänkte att Nelion skulle ha om inga andra kepsar passar. Och exakt så är det ju! Det finns inga sköna kepsar som passar och dessutom sitter alla kepsar riktigt dåligt på ett litet huvud. Den här är som en tunn mössa med skärm, sitter hur bra sol helst! Solhatten vi köpte för ett tag sedan sitter väl också rätt bra men måste knytas under hakan för att sitta kvar. 

Nelion har iaf blivit en mycket nöjdare bebis den senaste tiden. Han är nöjd och glad mestadels av tiden när han är vaken men blir riktigt arg när han är trött. Och vägrar fortfarande att somna i vagnen. Jag kommer garanterat att byta till sittdelen på vagnen till semester. Och lägga i en inovi dyna så han får mycket stöd. Annars kommer jag få bära honom hela sommaren och det blir så himla varmt! Så vi håller tummarna för att sittdelen kan fungera lite bättre och att han kan somna halvsittandes i den. 

Till något helt annat. Igår när jag var påväg ner på stan för att möta en kollega var jag så himla kaffesugen så vi gick in på ett café. Före mig i kön stod en annan mamma med en bebis och också var sugen på kaffe. När vi sedan gick och satte oss så kom dom också och hon frågade om dom fick göra sällskap med oss. Inget mig emot, bara så roligt! Så vi satt och pratade i säkert 45 min om allt möjligt innan vi fortsatte ner på stan och gjorde sällskap en stund till. Det slutade med att hon bjöd hem mig och barnen till henne på mammafika imorgon tillsammans med flera andra. Så himla spontant och roligt! Älskar när sånt här händer! Sen träffade jag upp en kollega med hennes son och vi gick upp en sväng och hälsade på jobbet. Nelion skötte sig utmärkt som tur var. Mina andra två har alltid varit livrädda för vitklädda. Så det får vi vara nöjda med. 

Nu ska jag dammsuga lite snabbt sen ska jag gå iväg till affären och hämta ett paket innan jag hämtar barnen. Idag längtar jag extra mycket efter att få hämta dom efter en riktigt jobbig lämning imorse då alla tre barnen var superledsna. Usch. Men snart ska vi ta sommarlov och det ska bli så mysigt. Ha en fin dag :) 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback