Långa dagar

Nu när vi har tagit sommarlov och vädret varit lite sämre så känns dagarna plötsligt längre. Den här veckan blir det lite mindre utflykter och nästa vecka är det redan midsommar. Vi kommer att åka ut til länsö på torsdagen och i år blir det inte lika mycket folk som vanligt. Det känns faktiskt rätt skönt med tanke på att vi nu har tre barn varav en med svängit humör.  Vi har inte riktigt hunnit planera midsommardagen ännu så det håller vi lite öppet. Sen är det bara två veckor kvar till Tobias semester och till Gotland. Längtar ihjäl mig! Ska bli så himla mysigt. 

Idag har vi varit på sommarcafe på öppna förskolan. Där träffade vi en tjej och hennes son som jag lärt känna genom sociala medier. Hennes son är född 2 dagar innan Nelion och följer varandra ganska så strikt i utvecklingen. Så det var väldigt roligt att vi idag lyckades ses för första gången. Det blir absolut fler gånger. Det var väldigt mycket folk där och vad jag inte hade förstått så var det mamma-träning på plats så nästa gång ska jag vara ombytt och redo för det. Imorgon måste vi till biblioteket och lämna tillbaka böcker. En av böckerna gick inte att låna om över sommaren så vi har inget val. Annars är det så smidigt att bara låna om dom när man inte har tid att ta sig ner. Tobias jobbar ikväll och barnen har precis somnat. Jag funderar på om jag ska gå ner och ta tag i disken mm eller om jag också ska sova. Apropå nånting annat. Jag blev sååå ledsen idag när jag insåg att vi missade Samir och Viktor i stadsparken igår. Hur fasen kunde jag missa det?! Jag som alltid försöker hålla koll på när det dyker upp roliga saker för barnen och dom älskar ju Samir och Viktor! Fan! Vi var istället hos Pia som fyllde år och överraskade henne. Tur det för det hade känts ännu värre om vi bara varit hemma. Blä! I augusti kommer dom till Märsta så vi får försöka åka då. Eller på båtveckan, men då lär man säkert köpa dyra biljetter i tid? Kanske. 

Den här veckan har vi infört ett "hjälpa-till-schema" här hemma. För att det ska underlätta vardagen och för att barnen ska förstå innebörden av att man ska hjälpas åt här hemma. För varje moment dom gör så får som ett klistermärke. Det handlar om att plocka undan från bordet, plocka ur diskmaskinen, plocka undan leksaker dom tagit fram, klä på sig själva, hänga tvätt, lägga sina egna smutsiga kläder i tvättkorgen mm. Dom är superduktiga och har redan samlat ihop många klistermärken. På fredag har vi lovat dom en överraskning om dom lyckas samla ihop x antal klistermärken. Milian sa idag "mamma vi kan ju inte leka nånting för vi hjälper ju dig hela tiden". Och det är precis detta jag vill åt. Att dom ska förstå varför jag inte alltid hinner leka. Har ni några andra tips på hur man får barnen att hjälpa till mera? 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback