Livet med tre

Nu har det gått över tre månader sedan Nelion kom och jag tänkte att jag skulle beskriva litegrann för er hur en vardag ser ut för oss.
Morgonen börjar alltid 06.30 med att Tobias åker till jobbet och väcker Milian så han får titta på paw patrol på tv. Efter ca 1 timme börjar han ropa på mig och är hungrig. Ibland hinner tobias ge honom frukost så då brukar klockan hinna bli 08 innan han börjar ropa nerifrån soffan. Nelion ligger alltid hos mig och sover då så han vaknar så fort jag går upp. Junelle sover oftast vidare ett tag till. Som längst har hon sovit till 09.15 denna vecka. Jag går alltid ner och gör Nelion färdig innan jag börjar med frukost för vips har tiden runnit iväg och vi har knappt hunnit äta frukost innan han ska sova igen. Han blir oftast trött en timme efter att vi gått upp och ni med flera barn vet ju hur mycket man hinner på en timme?! Nelion är inte lätt att söva så ska vi iväg och jag ska hinna hjälpa dom andra två med allting som ska göras så är selen/sjalen ett måste. Annars kan jag stå och dra honom i vagnen i 15-20 min innan han somnar och den tiden finns ju nästan aldrig. När han somnat brukar jag hjälpa Junelle med kläder och frukosten innan vi borstar tänderna. Mille klär alltid på sig själv när han går ner tidigt. Oftast hinner vi inte iväg på nånting innan lunch om vi inte har picknick med oss. Det stora problemet just nu är att Mille äter frukost två timmar tidigare än oss så han brukar bli hungrig igen strax efter att vi ätit klart frukosten. Nelion sover mellan 30-60 min ungefär och vaknar lagom till vi ska fixa lunch. Jag har verkligen försökt göra det enkelt för mig själv och köpt hem snabblagad mat som tex blodpudding nu när vi är lediga. Efter lunch brukar Junelle ha en liten svacka så då brukar vi försöka vila lite eller göra någon lugnare aktivitet en stund.  Strax efter lunch brukar Nelion behöva sova igen och jag måste söva honom på något vis. Ibland tar det 5 min men ibland även 30 min och då är det nästan dags för mellis. Vid 14.30 äter vi något lättare som tex en frukt. Här är det ett extremt tjat på barnen att pappa ska komma hem från jobbet. Strax innan pappan kommer hem brukar jag börja laga maten. Åtminstone förbereda om det skulle vara så att bebisen är missnöjd eller blir missnöjd under tiden. Så är det i och för sig hela dagen. Jag försöker alltid att ligga ett steg före för att jag ändå ska hinna/lyckas lösa problemet innan bebisen blivit missnöjd. Är han mestadels nöjd en hel dag så går dagarna superbra. Vi äter middag kring 17 tiden och därefter är det utelek för fulla muggar till klockan blivit 19. Vi brukar ha sol rutin att barnen ska gå in kl 19 men den senaste tiden har det nog blivit senast 19.30. Därefter tar det nog minst 1 timme till innan barnen är i säng och sover. Det känns lixom som att det kvittar. Junelle sover ofta 11-12 timmar på natten så det gör ingenting att hon är vaken längre. Men Milian som är bestämd med att Tobias måste väcka honom 06.30, får ju för lite sömn. Förhoppningsvis sover vi alla till 08 nu på semestern. När går ni upp/går och lägger er på sommaren? Jag tycker att 08 är en perfekt tid att gå upp på sommaren. Senare hade gjort mig stressad. Tidigare hade gjort mig trött haha. För ett tag sedan hittade jag ett sömnschema på rullavagn och det schemat börjar stämma ganska bra på Nelion bortsett från att han somnar en timme senare än vad han vaknar. Alltså jag menar att han somnar ca 21 och vaknar ca 08. Schemat säger att han borde somna 20 då. Annats stämmer det ganska bra att sömnen fördelas ut på 4 stunder under dagen och ca 3-4 timmar. Sover han i sjalen/selet så sover han oftast länge så han "sover över" en av stunderna och då blir det oftast två kortare och en längre (2-3 timmar) den dagen. När han sover för natten efter 21 så brukar han sova några timmar innan första uppvaket. Ibland hinner han vakna innan jag gått och lagt mig men väldigt sällan. Dom andra två pärlorna sover alltid hela nätter men tassar oftast över till oss eller ropar på oss i sömnen. 

Så ser alltså ett typiskt dygn ut för oss varvat med tvätt/disk/vattning/städning osv. Jag tvättar minst en tvättmaskin om dagen! Och minst en diskmaskin varje dag. Sopar golvet gör jag varje dag och dammsuger kanske 2-3 dagar i veckan. En dag är aldrig en annan lik och detta beror mycket på hur Nelion är just denna dagen. Många har sagt till mig att "nummer tre hänger bara på" men det stämmer inte för oss. Han kräver minst lika mycket tid (om inte mer) som dom andra två gör/har gjort som bebisar. Det krävs mycket för att hålla honom nöjd. Det räcker inte med att sätta eller lägga honom någonstans med en leksak utan det krävs fullt engagemang för att han ska vara road. Han har fortfarande inte riktigt kommit på att storasyskonen är roande men det börjar komma mer och mer. Det går alltid lite lättare när vi är på språng. Som idag när vi var och handlade så bara hängde han på. Vips så sov han i bilen, vips så somnade han i babyskyddet inne på affären osv. Det händer ju lixom inte hemma. Då måste jag jobba för det. Sammanfattningsvis så menar jag med detta inlägg att vardagen är rättså svår att få ihop. Den går lixom i ett och jag ginner aldrig sitta ner ens fem minuter i sträck under en hel dag. Inte ens på toaaletten. Och aldrig vid matbordet. Under en måltid tror jag säkert att jag går från bordet 10 gånger och hämtar saker och ting. Jag tycker att jag har ganska bra tålamod men under en dag med missnöjda barn kan jag lova att mitt tålamod brister ett par gånger.

Hur ser era dagar ut? Spännande att jämföra och kanske kunna ge varandra tips för att underlätta? 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback