Planering

Den ekonomiska planeringen inför det praktiska som ska inhandlas de sista veckorna är i full gång. Eftersom att vi bör vara rutinerade på detta nu så vet vi ju på ett ungefär vad som är nödvändigt och mindre nödvändigt. Jag känner mig faktiskt lite stressad över detta för det är nog mer saker som behövs inhandlas än vad jag tror. Jag har försökt föra en lista men den är inte så utförligt som den är i mitt huvud. 

Ungefär såhär ser det ut i mina tankar. 
x Babyskyddet som vi ska hämta av min kusin som bor i roserberg bör hämtas typ den här veckan eller nästa. När Junelle låg i magen fixade vi babyskydd det sista vi gjorde och då var det bara dryga månaden kvar om jag minns rätt. Sen sålde vi det... så nu måste vi köpa nytt. Det blir Besafe denna gång då det endast är Besafe och maxi cosi som passar på vagnen med adaptern och nu ville vi passa på att prova något nytt då vi kört maxi cosi tidigare. Så jag hade tur att Madde hade ett sånt att sälja till oss. Jag hoppas att vi hinner åka och hämta det nu i helgen. Vi ska även få låna en ergobaby 360 av henne. Den kommer jag inte klara mig utan! Bästa bärselen! 

x Vagnen. Jag har i ca 3 månaders tid letat efter begagnade delar till vagnen för att komma undan så billigt som möjligt. Jag letar fortfarande. Jag har sålt dom svarta tygdelarna på tradera just för att jag var så less på att de solbleks så lätt. Så nu ska vi köpa gråa för dom pengarna istället. Sen har jag letat efter en ståbräda med sits på lika länge utan resultat då de flesta som sålts varit för dyra för att vara begagnade. Nu börjar jag fundera på om detta verkligen kommer behövas? Troligtvis kommer Mille eller/och Junelle cykla bredvid när vi åker till dagis. Det är mest om både Junelle och bebis sover och vi är iväg någonstans, tex Gränby eller i sommar på semester någonstans och Mille inte orkar gå. Då kan det vara bra. Dubbelvagnen kommer säkerligen inte användas lika flitigt som den gjorde med Mille och Junelle då Mille var hemma med oss hela tiden. Junelle kommer ju oftast sova middag hos Lotta. Men kan ju vara skönt att ha möjligheten när vi är iväg eller hon somnar i bilen så jag bara kan lufta över henne osv. tiden får visa. 

x Skötbordet. Eller något skötbord kommer vi inte ha. Skötbädden är på plats men det ska dit en väggförvaring på väggen ovanför för förvaring av blöjor osv. Sen vill jag hitta en fin mobil att ha ovanför. Apropå blöjor så fick man 2 paket från Pampers i babyboxarna men jag kommer även att köpa 1 paket Libero för att vara på säkra sidan. Sedan måste jag köpa tvättservetter för att göra egna våtservetter. De har vi haft till båda barnen från start så det vill jag göra lika. Det är så härligt att kunna tvätta med endast vatten och olja tycker jag. Sen har vi börjat testa acos mini-care produkter så dessa kommer vi nog att köra på. Sen tror jag att det mesta finns sedan tidigare. Har ni något bra att rekommendera för första tiden att ha till hands nära skötbordet? 

x Amning. Alla mina amningsprylar, dvs kläder och bh-ar skänkte jag bort efter att jag tyckte att som gjort sitt. Jag hade använt samma till två barn och var så less på dom. Så sådant måste inhandlas snarast. Jag har tittat ut ett 2-pack amningsbhar från hm som jag är sugen på. Sen kör jag nog på samma amningslinnen som sist från hm. Kanske någon finare topp om jag hittar. Amningsinlägg lär inte behövas denna gång heller då jag aldrig har haft så mycket mjölk. Trots amning 24/7. Jag hoppas verkligen att det inte ska vara samma denna gång men vore ju konstigt om det blev annat. Jag skulle även vilja unna mig någon skön mjukisdress till BB-väskan. 

x Pyjamasar? Jag vet inte hur jag känner för detta. De allra först veckorna (månaderna) handlar ju om hud mot hud och då är väl inte pyjamaser nödvändigt? Jag minns inte riktigt hur vi har haft med pyjamaser tidigare. Men givetvis är pyjamas nånting bebisen kam ha dygnet runt även på dagen. Isf kanske vi behöver någon till pyjamas i mindre storlek. 

x Filtar. Jag skulle vilja ha två olika typer av filtar. En lite varmare filt för babyskyddet som ska passa när bebis har en tjockare tröja/tunnare overall och vi bara ska iväg med bilen till tex dagis. Sen en lite tunnare filt att ha hemma i babynestet i soffan, sängen osv. Som andas lite mer. Är sugen på att testa dom från Les Enfants som verkar så himla luftiga och sköna. Jag förrgår verkligen inte var alla filtar har tagit vägen som vi har haft. Minst 3 stycken är helt försvunna... dumt nog. Sen är jag lite kluven hur jag ska bädda i vagnen i mars? Har ju en tunn åkpåse som jag tänkt ha. Kanske blir det för tjockt? Kanske räcker med en tjockare filt till en tunnare overall? Eller vad har ni för tips? Jag har även en åkpåse/overall som är riktigt varm men den lär ju bli föööör varm. Så svårt i denna övergångsårstid som troligtvis blir i mars. 

x Babyinsats till stokke-stolen. Detta känns kanske lite överkurs då babysittern fungerade så bra sist. Men det vore ändå skönt att kunna ha bebis med vid middagen när alla är samlade. Någon som har en sådan och kan rekommendera? Isf kommer denna att köpas begagnad som det mesta andra. Ekonomiskt och miljövänligt. 

x Skötväska/organiser. Vi har haft våran svarta skötväska från elodie details ett tag nu. Dragkedjan har gått sönder men det fungerar om man är väldigt försiktig. Jag är väldigt sugen på att köpa bugaboos organiser som komplement istället för en ny. Den kostar hälften så mycket som en skötväska och kan köpas begagnad för ytterligare hälften. Så en sådan skulle kag verkligen villhöva då den sätts smidigt på handtaget. Väskan får ju egentligen inte sitta där även fast jag haft den där iaf. 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback