Förvånad

Det är mycket som förvånar mig sedan jag blev förälder. Bland annat hur vissa föräldrar väljer att göra med sina barn. Jag försöker att inte bry mig och inte lägga värderingar i det men ibland blir jag faktiskt själv illa berörd. I helgen hände det vid två tillfällen. Jag och barnen var på affären och handlade några enstaka matvaror. När vi kommer ut möter vi en mamma med barnvagn (cykelvagn) med två barn i och en hund. Hon knöt fast hunden vid ett träd och sen såg jag bara att hon lämnade vagnen med barnen i KVAR UTANFÖR affären och fortsatte vidare själv in i affären. Jag kunde lixom inte sluta tänka på det där. Jag var nästan beredd att ställa mig och vakta barnen åt henne. Man vet ju aldrig vad det är för konstigt folk som går/åker/cyklar förbi och ser detta. Och inte nog med det så är barn smartare än vad man tror och kan nog när man minst anar det komma loss ur vagnen och smita. Den andra situationen tycker jag att jag är med om alltför ofta nu för tiden. Vi var på kalas hos grannen och ena grannen kom utklädd till sheriff/cowboy. Inget fel med det. Men barnet i fråga hade en pistol (givetsvis leksaks med såg ganska verklig ut) i bältet men sprang runt, siktade och skrek till dom andra barnen "nu skjuter jag dig". Det tog bara några minuter innan Milian tyckte att detta verkade häftigt och också ville prova. Så sen sprang han runt och skrek "nu skjuter jag dig" till alla sina kompisar. Han som inte ens äger en vattenpistol. Jag är allergisk mot vapen i lek. Varför i hela friden ska barn i 4-5 årsåldern ha leksakspistoler? Vil man uppmuntra barnet till våld? Eller ser man det som ett tidig lärande i försvar? Jag har sett vid flera tillfällen att föräldrar har sprungit runt med sina barn i denna åldern och låtsasskjutit mot varandra. Jag säger åt och försöker förklara för Milian direkt när jag ser något sådant och han vet att han inte får leka med sådant. Just därför blir det så spännande när dessa situationer uppstår och detta gör mig så upprörd. Jag  avskyr allting som har med sånt att göra, inkl star wars och ninjago. Jag har aldrig förbjudit Milian att kolla på legofilmerna men jag köper inga vapen åt honom och ser jag att leken går över styr eller att dom leker någonting som dom själva inte förstår så försöker jag förklara, eller åtminstone ifrågasätter jag eller åtminstone  försöker jag avleda till någon annan lek. Sen är det såklart att allting inte går att förhindra. Milian var helt frälst i ninjago runt sin födelsedag och ville bara ha ninjagolego mm. När jag var och titta på detta lego hittade jag ETT enda lego som inte hade vapen med i bilden. Jag tycker detta är så galet. Och det är sånt här lego föräldrar köper till sina barn. Inte konstigt det aldrig kommer att bli fred i denna värld....
Postat av: Ronja

Men gud vad sjukt och vad hemskt, jag som knappt kan lämna Leonell själv i ett rum hemma utan att titta till honom titt som tätt. Hur kan man göra så? Och hur kan man sätta det ansvaret på det större barnet? Julia berättade en gång om en mamma som lämnade sin typ fyra åring själv med sitt ettåriga syskon på Leos medan hon åkte iväg och handlade, storebrorn matade syskonet och dom var själva länge. Jag blev så himla arg och berörd när jag hörde det. Hur kan man göra så?! Jag begriper inte. Man borde behöva gå igenom något slags lämplighets test innan man får bli gravid kan jag tycka vissa gånger. Usch! Och det här med vapen håller jag helt med om, så allergisk mot alls såna där våldsuppmanande lekar och leksaker, det borde inte ens säljas tycker jag och det finns så mycket annat man kan leka och producera än vapen och krigsinspirerade leksaker! 👎👎

2018-01-22 @ 21:50:51
URL: http://roonjas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback