Vecka 35

I lördags gick vi in i vecka 35, alltså vecka 34+2 idag. Det är alltså ca 5,5 vecka till bf. Det är nära men känns sååå långt borta. Jag trodde aldrig att det skulle bli såhär jobbigt att vara gravid någonsin. Jag mår verkligen dåligt nästan alla mina vakna timmar just nu. Allt jag hade tänkt göra nu innan bebis ankomst är som bortblåst ur mina tankar för att jag har noll energi. Jag är glad att mamma åtminstone har varit här och fixat i kökslådorna och ska fortsätta med det någon dag framöver. Det mesta till bebis är i stort sett fixat. Jag ska köpa några smågrejer på apoteket och sen tröstshoppar jag nog lite av det som jag kollat och suktat efter länge när jag tycker synd om mig själv och tror att tiden ska gå lite snabbare om jag shoppar. Jag suktar just nu efter en amningssjal från les enfants. Har fastnat så för deras produkter. Vi har inte riktigt köpt någon varmare filt att ha i vagnen/babyskydd så det ska jag väl också inhandlas här i dagarna eller åtminstone i veckorna. Helst vill jag ha en i ull då den funkar oavsett årstid och jag tycker att mars månad är en väldigt svår sådan så då tänker jag att ull vore ganska bra. Då är man helgarderad. Vi har fortfarande inte köpt någon speldosa till lillebror heller. Och inte heller någon ståbräda men det känns inte heller som det viktigaste. Hittar jag någon begagnad så slår jag till men det är inte det lättaste. Jag har ju letat i ca 4 månader utan resultat! Jag skulle även vilja unna mig en skön mysdress att ta med till förlossningen. Har knappt ett par hela mjukisbyxor som passar just nu och det lär dom ju inte göra direkt efter förlossningen heller. 

Bebisen är ju i stort sett färdigutvecklad nu. Han ska egentligen bara tjocka till sig litegrann. Enligt appen väger han ca 2,3-2,5 kg nu och är 44 cm lång. Jag tror att denna lilla kille är mindre än medel. Det känns bara så på någon vis. Milian var ju hela tiden under medel på kurvan och barnmorskan sa alltid "det kommer inte att bli någon stor bebis" och det hade hon ju rätt i. Han vägde 2990 gram i vecka 40+3. I slutet lägger dom ju på sig som mest så hade han kommit ut ca 2 veckor för tidigt så hade han säkert vägt 2,5-2,6 kg. Och hade han kommit ut 4-5 veckor tidigt hade det nog varit strax över 2 kg bara. Och denna lilla kille har legat på ungefär samma mått som Mille gjorde och därför inbillar jag mig att han är liten han med. 2,5 kg känns mycket i denna vecka men han kan ju var lik syrran också. Men eftersom jag mår så dåligt så kan jag även ha fel. Han kanske ligger och tar upp maximalt med plats i livmodern och trycker på magsäck och aorta. Det som skiljer sig allra mest är helt klart bebisens rörelsemönster och kraft i rörelserna. Den här bebisen känns på något vis lugnare och har lite felinställd dygnsrytm då han är vaken på nätterna och härjar rejält. Jag själv väger strax över 59 kg, alltså +7 kg på vågen. De senaste veckorna har sammandragningarna varit lugnare men allt annat kvarstår. Illamåendet, halsbränna, sura uppstötningar, trög mage, ischias mm. Efter förstoppningen i helgen hade jag sååå ont i hela underredet. Det kändes helt seriöst som att jag hade fött barnet redan. Jag är väldigt negativ just nu men det är för att det egentligen inte finns så mycket som är positivt med att vara gravid i vecka 35 just nu. Jag älskar inte att vara gravid som jag har gjort förut. Jag har mera insett att det var bra att jag fick genomgå en tuff graviditet också så att jag förhoppningsvis känner mig klar med detta sen, haha. En annan sak som skiljer sig från tidigare graviditeter är känslorna inför förlossningen. För första gången så känner jag mig nu lite osäker och rädd. Jag känner ingen "pusch" från min egen kropp och ingen extraenergi. Jag hoppas därför innerligt att jag kan få må bra några veckor och få lite förlossningsenergi. För att föda barn är ju tammefasen det absolut coolaste jag har gjort och jag vill så gärna uppleva ännu en cool sådan. 

Jag fick tillbaka min telefon idag efter 1,5 vecka på verkstad. Blev aldrig kompis med lånetelefonen så därför dålig uppdatering. Jag ska försöka orka uppdatera mera de sista veckorna nu. Mycket för min egen skull men även för er som läser. Det är så kul att kunna blicka tillbaka och minnas. Kram på er alla. Sov gott. 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback