Ekonomi

Idag fick jag min första "heltids-graviditetspenning" plus att jag fick ob för januari från jobbet som jag inte räknat med. Hade helt glömt bort den. Så plötsligt fick jag nästan bättre "lön" än jag brukar få när jag jobbar. Kändes väldigt skönt. I veckan har vi även fått en ny värdering på huset som innebär att husets värde värderas till en ökning på minst 30% sedan senaste värdering. Detta betyder att våra amorteringskostnader kommer att bli mindre än idag (vi har väldigt höga ofrivilliga amorteringskostnader idag pga mycket lån på huset). Tobias har även jobbat ihop en ordentlig buffert som vi hoppas kunna fördela ut månadsvis under första året under denna föräldraledighet så att vi kan vara hemma till augusti 2019 med lillen. Då är han 1 år och 5 månader vilket känns väldigt litet men vi har ju fördelen att ha världens bästa dagmamma som endast har 4 barn så jag är inte ett dugg orolig för det. Jag skulle nog inte sätta ett så litet barn i en småbarnsgrupp med 15-20 barn. Hamnar vi i den sitsen så kommer jag försöka slita för att skola in honom i januari 2020 istället. Givetvis vill vi ha föräldradagar kvar att kunna använda under somrarna och framtida lov/resor också så då blir det till att försöka jobba extra på helger osv. Men just nu känns det isf som att denna sten börjar lätta litegrann. Även fast det är tufft. Det är riktigt tufft att "snåla" på föräldradagar för att barnen ska ha det så bra som möjligt samtidigt som man vill kunna leva utan att behöva tacka nej till roliga aktiviteter för att det kostar för mycket. Troligtvis kommer vi att börja plocka ut 4 dagar i veckan och därefter gå upp till 5 när man är tvungen. Jag har en del dagar kvar på dom andra två barnen också men dom är bara värda lägsta nivå så dessa använder jag bara när jag måste vara ledig. Min graviditetspenning gäller endast till 10 dagar innan beräknat datum så from 6 mars är jag föräldraledig med föräldrapenning. Återigen. Man börjar kunna det här nu ;)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback