Barnmorskebesök v38

Idag har vi varit hos barnmorskan för genomgång inför förlossningen. Oj herregud! Såhär i skrivande stund insåg jag precis he sjukt detta är. Jag minns det såväl i somras när jag tog det där positiva graviditetstestet och hur mycket känslor som virvlade runt i huvudet i flera veckor. Nu är vi här. I vecka 38 med 16 dagar kvar till bf. Det känns helt galet. Aja. Iaf så fick vi igenom tankar inför förlossningen och jag hade faktiskt inte så mycket att säga. Jag vill inte att det ska stå för mycket i journalen. Det är lättare att ta det som det kommer. Jag har ju aldrig hunnit med någon smärtlindring tidigare men denna gång kanske tiden på förlossningen blir längre och jag känner att jag behöver ha smärtlindring för att klara av det.  Så det lämnade vi helt öppet. Vi pratade mest om att jag ska ringa till förlossningen direkt när jag känner att det är på gång och därmed rådgöra med barnmorskan om det är dags att komma direkt eller vänta ett tag hemma.  Jag vill inte tro eller ta för givet att förlossningen kommer gå fort men jag måste ha det i åtanke hela tiden. Jag är faktiskt lite nervös men börjar även känna mig laddad. Och längtan är så himla stor nu när lilla Julian är här och dom precis har gått igenom en förlossning. 

SF-måttet var 33, samma som med Junelle i vecka 37+2 och med Mille i vecka 38+4. Magen hade alltså vuxit 2 cm på 3 veckor och livmodern stod så högt upp som det bara gick nu. Blodtrycket och blodsockret var bra. Hb var däremot sämre än tidigare, 108. Det var 118 sist. Hjärtljuden glömde jag fråga vad dom låg på kom jag på nu. Men det var bra och ungefär som tidigare. Bebisen ligger med huvudet långt ner men tydligen inte fixerat sig än. Barnmorskan sa att det brukar vara så med tredje barnet eftersom det finns mera plats i bäckenet då.

Tidigare idag var jag på gravidmassage. Skillnaden mot vanlig massage var nog egentligen bara att dom la en kudde med en grop i för magen på britsen. Och hon undvek att massera fötterna. Annars tror jag att det var som vilken helkroppsmassage som helst. Eventuellt att hon som masserade var lite mer försiktig än normalt. Vet ej. Efter det åkte jag och pappa och köpte en adapter till ståbrädan som mamma köpte igår. Världens bästa mormor och morfar som skämmer bort barnen och oss! Efter det åkte vi till lager 157 och fick med oss 3 par byxor till mille och 1 tröja. Junelle fick 2 tröjor och en jacka. Av morfar. Inte nog med det så fick Milian följa med morfar och välja lego efter dagis och Junelle fick barbiedockor och play doh. Det blev lite som mini-julafton. 

Nu ska jag sova och ladda inför en städ-torsdag imorgon. I helgen går vi in i vecka 39 och jag kommer starta något form av vräkningsprojekt. Jag vill ha bebis här NU! Så det blir hallonbladste, springa lite i sunnerstabacken, fotmassage kanske? och guppa lite på pilatesboll. Några fler bra tips för att påskynda processen? Eller åtminstone som man kan få tro/hoppas påskyndar processen? 

(null)

(null)

(null)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback