Skridskois

Har man ett intresse så har man. Strax innan vintern slog till så fick jag inspiration av en gammal kollega till mig som spolat upp en skridskois hemma på uppfarten. Jag kunde inte släppa den idéen så dagen efter tog jag och barnen en promenad till byggmax och köpte en presenning, Tobias fixade några plankor och senare på eftermiddagen skruvade jag ihop ramen som skulle bli rinken. Redan dagen efter skulle det bli minusgrader så jag la på presenningen och tog fram slangen och fyllde "bassängen" men vatten. Ganska snart insåg jag att tomten sluttade för mycket för att det skulle fungera att få isen jämn. Så tobias ryckte in med proffshjälp och skruvade på några plankor till för att få "sargen" högre på ena sidan så vi kunde fylla på med mera vatten. Tre dagar senare hade vi en perfekt skridskois som gick hur bra som helst att åka på. Det var kallt i några dagar och isen höll kanske i 1,5 vecka innan det blev för varmt. Sen har den varit smält tills för några dagar sedan så nu kan vi åka på den igen. Så himla smidigt att bara låta den vara och att isen kan komma och gå med vädret. När vi spolade sist så var jag ute varenda kväll i säkert 2 veckor och spolade. När det var som kallast då var jag ute säkert 5 gånger varje kväll och spolade. Så detta alternativ är ju mycket bättre om gräsmattan klarar sig hyfsat bra ändå. Det återstår att se. Skulle det vara så att gräsmattan klarar detta så kommer vi att spola en större is nästa år. Så himla roligt ju! Jag har precis varit ute och spolat på en gång för att jämna till isen. Den var rätt skrovlig och "dålig" nu. Och barnens skridskor är inlämnade för slipning så förhoppningsvis kan vi åka imorgon igen. Sov så gott. 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback