Lucia

Nu är året näst mysigaste tradition firad. Vi missade tyvärr det sista luciafirandet idag då Nelion är förkyld och hängig. I tisdags var jag och Nelion på avslutningen för bebisar. Det var 100 bebisar anmälda, galet! Som alltid så är det så himla mysigt och jag blir lika rörd och imponerad varje gång av hur duktiga dom är. Älskar sångerna verkligen! Fick lära mig några helt nya sånger. Underbara. I onsdags passade vi på att vara lediga och gick på luciafirandet för alla barn, stora som små. Det var över förväntan det också. Alla stora barn som vågade fick tåga in i kyrkan. Inte våra barn såklart haha. Men trots detta blev jag ju såklart alldeles rörd. Det är så fint. Sen var det fika och full rulle i lekrummet. Även då var det 110 barn anmälda. Och summan av detta - Nelion har blivit förkyld. Igen. Det slår aldrig fel när vi varit på öppnis. Men samtidigt kan vi ju inte sitta hemma och häcka heller. Jag är alldeles för rastlös för det.  Igår hade barnen lucia på förskolan klockan 08. Barnen skulle vara där 07.45. Tror ni att jag var stressad? Och gissa om vi var i tid? Jag var sjukt stressad och vi kom inte i tid, haha. Eftersom Nelion blivit förkyld så sov vi knappt nånting den natten så jag dessutom aptrött. Länge sen jag kände mig så trött. Mina små snögubbar var iaf på förskolan 07.53 haha. Junelle imponerade och sjöng varenda sång och hade verkligen tränat ordentligt på texterna. Ingenting hon visat hemma. Milian däremot som har sjungit massa hemma sjöng ingenting haha. Hade det inte varit för att Tobias skulle jobba sent och Nelion var hängig så hade vi åkt till björklinge på lucia. Kanske det mysigaste jag visste när jag var liten. Så det ska bli tradition från nästa år. Förra året var vi där och barnen uppskattade det så jag är lite besviken att vi missade. Imorgon ska vi fira jul hos svärfar och Marie om Nelion inte är sämre. Är han sämre så stannar vi nog hemma. Vi håller tummarna att han får sova inatt och att han ör piggare imorgon. 

Idag är annars en väldigt stor dag. Jag har nämligen sökt plats till Nelion hos Lotta. Enligt placeringsenheten på kommunen så lönar det sig att ha stått i kö länge om man väljer faniljedaghem. Så därför söker vi redan nu. Annars är det ö var man bor som spelar störst roll enligt nya reglerna. Fick meddelande av Lotta imorse om att det nu gick och söka, så det gick snabbt vill jag lova. Får han inte plats till hösten så kommer vi att vara hemma i väntan på plats. Då får även Junelle vara hemma eftersom Mille börjar förskoleklass. Alternativ nummer två är ju att Nelion börjar med Junelles på den nuvarande förskolan. Planen är att vi skolar in mille i skolan i slutet av augusti och därefter försöker ha Nelion hemma i september och att han sedan kan börja i oktober. Om vi får ihop det så är tobias hemma hela augusti och september. Förhoppningsvis lite mer om det går. Allting är fortfarande oklart men vi snålar iaf in lite på mina dagar just nu för att jag ska kunna vara hemma till sommaren och sen plocka ut lite semesterdagar under sommaren. Junelles dagar måste vi ju göra oss av med innan hon fyller 4 år (eller?). Så det är bara att passa på.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback