Julhelgen

Vi har haft en underbar julhelg men allt vad som kan tänka sig ingå. Vi har åkt pulka x fler, åkt skridskor på vår hemmais, njutit av underbart soligt och krispigt väder, grillat, fikat massor, öppnat massor med fina julklappar, träffat tomten, ätit massa julmat, ätit annat gott, kollat på flera filmer, spelat en massa spel, lekt med alla julklappar, byggt massor med lego och duplo och idag rundade vi av julen på busfabriken. Nelion har utvecklats enormt i helgen. Från att precis ha lärt sig stå litegrann själv och gå längst möbler har han nu lärt sig att ställa sig upp utan stöd och dessutom ta några steg. På julafton tog han första steget och igår tog han 3 steg på förmiddagen och därefter 2 till. Idag har han tagit flera steg men han är fortfarande lite för ostadig för att "kunna" gå. Men han har verkligen viljan och försöker hela tiden. Man märker att han så himla gärna vill vara med dom stora och göra det dom gör. Han kryper efter och försvinner dom ur sikte blir han arg. Så jag är inte direkt förvånad att han är tidig på att försöka gå. Både Milian och Junelle började gå när dom var 10,5-11 månader gamla men då gick det fort. Dom tog ett steg och kunde därefter gå utan problem. Nelion har lite mer brottom och är inte riktigt redo för att gå än. Men han vill haha. Det ser så roligt ut när en sån liten liten människa plötsligt ställer sig upp och försöker gå. Jag är lika chockad varje gång han gör det. Han på sina knappa 8 kg och dryga 70 cm lixom. Milian och Junelle vägde närmare 10 kg när dom började gå och var betydligt större och stadigare i kroppen än vad Nelion är. Så det ska bli spännande att se hur detta utvecklar sig de kommande dagarna. Jag som trodde jag skulle slippa att använda vinterskor till honom, tur vi har ett par kavat i storlek 19. Lilla plutten. 

Julen har iaf varit väldigt mysig och jag längtar redan till nästa jul. Den mest känslosammaste biten i julen var när nissen flyttade ut. Han hade skrivit i brevet den 23:e att han flyttat och tagit tåget hem och jag var nog lite dum som inte förberett barnen bättre på detta så Junelle bröt ihop totalt. Hon storgrät. Nästa år ska jag skriva egna brev från fia och max istället. Det blev så rörigt med nissen och det är lite roligare med bara fia och max eftersom dom hängt med i snart 30 år. Nästa år kanske dom tom utökar sig, vem vet. Barnen fick massa fina julklappar från alla nära och kära och minst sagt jag och Tobias. Vi som inte skulle ha några julklappar alls fick massa fint och välbehövligt. Bl.a. ull-underställ till fjällresan och för utomhuslek, riskokare, stavmixer mm, nya bestick, bakmaskin med blender, köttkvarn osv. Med andra ord massa bra saker som vi redan använt alltihopa. Jag fick även ett par riktigt fina och varma skidvantar med innerfoder i ull av tobias och barnen. Precis vad jag saknade. Hoppas att ni andra haft en fin och härlig jul. God fortsättning. 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback