Sliten

Nu känner jag att det börjar ta på psyket att ha en väldigt krävande och missnöjd bebis. Det känns just nu som att han endast är nöjd om han får äta. Han sover fasen aldrig och jag har heller inte tid att söva honom! Det tar ca 30 min för att få honom att sova i ca 20 min! Bärselen och sjalen var mina räddningar förut men nu funkar knappt det. Och vid bröstet blir han oftast vansinnig. Hur gör man? Jag har inte hunnit dammsuga huset på 1,5 vecka nu. I allt detta med en missnöjd bebis ska man försöka hinna att vara en "rolig" mamma också. Inte bara plocka undan, laga mat, hänga tvätt och diska. Men det måste man ju göra. Speciellt nu när det är 3 barn som blir smutsiga. Nelion blir smutsig vid varje måltid så han byter kläder 2-3 gånger per dag så nu blir det extra mycket tvätt. Så minst en maskin om dagen tvättar jag. Och nu när vi är hemma och är sjuka blir det alla måltider hemma också. Så det blir galet med disk. 2 maskiner per dag. Det är många dagar jag känner att jag inte hunnit leka ett dugg med barnen för jag har så mycket annat att greja med. Jag tänker varje dag att jag kan göra det när barnen somnat men då somnar jag också så det blir aldrig gjort annars eftersom Tobias oftast också somnar vid nattningen. Nelion skriker 4/5 kvällar när han ska sova. Troligen för att han sovit alldeles för lite eller för att vi inte hunnit läsa av hans klocka ännu. Han blir nog övertrött. Sen tar det oftast lång tid innan han kommer in i djupsömn så jag måste ligga kvar bredvid honom ett bra tag och därför somnar jag såklart. Och när han skriker så pass mycket innan han somnar så blir man så trött. Jag försöker med allt mellan gångerna och när han lugnat sig så försöker jag med bröstet för att det är det enda sättet för honom att somna på och då gallskriker han igen. Igår såg vi att en tand börjar spricka upp så det kan kanske vara den i kombination med någon väldigt lång fas. För nu är jag väldigt less på denna eländiga fas med ständigt missnöje och hysteriska kvällar. Idag sa Junelle när Nelion inte var ledsen "mamma, varför skriker inte Nelle"? Hemskt. Tycker så synd om dom, speciellt Mille som är sjuk och behöver extra vila. Det är tufft med tre barn inom 4,5 år vill jag lova! 

Ingen dans på rosor här inte. Mille fick feber igår och en eländig hosta. Han hostar jättemycket stackarn. Han har haft feber idag på eftermiddagen igen men orkade vara ute en stund efter middagen och efter intag av alvedon (hade över 40 grader). Frisk luft skadar aldrig om man har bra kläder på sig är min teori. Självklart fick han vara ute och leka en stund trots sin feber. På Milian märks det så tydligt när han får feber. Han blir så trött. Och han är ju aldrig trött och somnar mitt på dagarna annars. Knappt så han somnar i bilen längre. Både igår och idag har han somnat på soffan. Älskling. Så nu är det bara att vänta in nästa sjukling. Jag gissar att vi blir hemma hela veckan från förskolan. Det är så svårt att underhålla barnen hemma. Har ni några sjukstugetips? 
Postat av: Sara

Låter som att han får sig för lite mat, därav sömntrasslet. Även om vågen går uppåt så kan det ändå vara för lite. Testa ge tillägg efter varje amning så ska du se att sömnen blir bättre.

Svar: Om det ändå var så lätt. Jag försöker dagligen men han är inget fan av att ta flaska. Försökt med ersättning, gröt, pumpa osv. Men det är han som bestämmer, tyvärr.
Emelie Ericsson

2018-08-30 @ 18:08:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback