Planering

Det här med att planera har alltid varit en stark sida hos mig, precis som hos min mamma. Jag har lärt mig att planera på ett annat vis sedan jag blev förälder. Det gäller ibland att planera i månader framöver. Extra viktigt är det nu när jag måste förena jobb och föräldraledigt för att få ihop allting. Just nu gäller det att planera sommaren för att få ihop den och det blir minst sagt svårt. Troligtvis börjar Tobias ett nytt jobb nu i april och därmed är vi lite osäkra på hur mycket semester han kommer att kunna ta ut. Vi utgår från att dagis är stängt hela juli och att vi måste skola in barnen på nytt dagis i augusti. Jag har önskat att få sen semester och det betyder isf vecka 29, 30, 31 och 32. Vecka 33 och 34 har jag planerat föräldraledigt för inskolning. Så isf kommer vi vara lediga tillsammans från mitten av juli till mitten av augusti och sen skola in. Skulle det bli så att ugglan blir kvar så får vi 2 extra lediga veckor, och det skulle ju vara fantastiskt! Problemet med detta är att dagis har stängt HELA juli och dom två första veckorna kommer bli problematiska. Tobias ska på möte med sitt nya jobb imorgon och informera om att han eventuellt måste vara föräldraledig/ha semester dom här veckorna. Annars har vi turen att ha mamma och pappa som troligtvis kan hjälpa oss att pussla. Jag ska givetvis försöka lägga mycket helgpass så det blir färre pass dom 2 veckorna. 


Det allra enklaste skulle ju vara om jag tog 2 veckor föräldraledigt som jag hade tänkt. Men det fick jag inte göra eftersom det är inom semesterperioden (v 25-32). Vilket jag inte visste. Dessutom ska jag vara ledig en vecka i slutet av maj/början på juni då vi ska till Grekland. Det är ett svårt pussel det här, eller vad säger ni? Hur löser ni andra somrarna? De flesta dagis har väl stängt i juli? 

Postat av: Lirre

Varför får skulle du inte då ta Fl mitt i en semesterperiod? Så länge du ansöker 3 månader innan kan dom inte neka dig ledigt.

Svar: Jag trodde också så men när jag frågade sa dom nej direkt! Kanske värt att skicka in en ansökan iaf!
Emelie Sofie Ericsson

2017-03-12 @ 21:36:22
Postat av: Åsa

Stör de verksamheten påtagligt har du rätt att förlägga föräldraledigheten på en annan period, så dem kan hänvisa till att de måste finnas ett visst antal ordinarie på avdelningen och inte kan sätta in vikarie på dina pass! :) och de är två månader innan man lär ansöka. Men gör ett försök :)

2017-03-13 @ 13:21:41
Postat av: Lirre

Ring till HR och kolla och även FK oxå. Men är nästan helt hundra på att de inte kan neka fl oavsett tid på året. Å vad ska dom ha för anledning att avslå undrar jag. Håll mig uppdaterad. 😃 Jobbar själv på Akis.

2017-03-13 @ 18:36:29
Postat av: Elin

Om du har sökt föräldraledig i 3oliks perioder på ett år har arbetsgivaren ett att neka dig.
I Söderfors är det inget som är stängt utan sammanslagning mellan avdelningarna. Men oftast äre rätt lugnt med barn faktiskt då alla 15h barn inte får vara där :)

Svar: Okej. Jag tar ju 20% varje månad. Räknas det också? Mina barn går på ett privat dagis och dom stänger alltid i juli :(
Emelie Sofie Ericsson

2017-03-14 @ 21:59:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback