Första sommarlovsveckorna

Barnens 2 första veckor av sommarlovet har passerat. Dom har mestadels varit hos mormor och morfar, sovit där 2 nätter och gjort massa skoj. Förra veckan var dom på fjärilshuset och igår var dom på älgparken. Perfekta dagsutflykter :) Barnen stormtrivs när dom är med mormor och morfar och mamma säger att det aldrig har varit ett enda gnäll och att dom vaknar på morgonen och börjar hoppa i sängen direkt! Som två solstrålar :kr Dessutom har dom båda två sovit nästintill 12 timmar varje natt. Junelle sov faktiskt 19.30-08.30 (13 timmar) häromdagen. Sjukt skönt såhär på sommarlovet! 


I helgen som var gjorde vi en weekend till Orsa och bodde i campingstugor 3 nätter. Svärmor och Hågge hade bokat detta i vintras för alla barnen och barnbarnen. Det blev en toppenhelg som vi sent kommer att glömma. Det bästa på hela den helgen var magiska sagolandet tomteland. Det var första gången jag var där och jag blev riktigt positivt överraskad! Allting var så fint och så bra genomfört. Karaktärerna, sagan, miljön men framförallt BUDSKAPET. Det satte sig ganska hårt på min hjärna direkt. Milian frågade ca 10 gånger om "trolldomen" för att han ville lära sig. Såhär löd den: 

"Var rädd om naturen, klimatet och djuren. Var schysst emot andra och lär av varandra. Jag tror på mig, jag svär, jag är bra som jag är". 

Det enda som gjorde mig besviken denna dag var slutet på sagan då "trollkungen" kom ut från skogen och skrämde barnen. Han var lixom en ond karaktär som ville ta över hela tomteland. Jag tyckte inte riktigt att det hörde hemma där. I tomteland lixom. Världens snällaste tomte. Milian och Kevin blev iaf rädda och tyckte att tomtekungen var dum. Och som jag har sagt förut så har inte jag som avsikt att som förälder försöka skrämma mina barn. Men annars var allting FANTASTISKT. Junelle ÄLSKADE trollen och trollbebisarna och talade om för tomten att hon önskar sig en cykel. Hon knatade runt där och uppfattade helt klart vad det hela handlade om. Hon hängde med i sagan bättre än jag Haha. Hon vågade tom gå fram till häxan och fråga "Vad heter det trollet?" Hon är sååå liten men ändå så stor. Hon är så smart och förståndig. 

Idag har jag varit ledig och laddat inför mördarhelgen jag har framför mig. Vi tog en sväng ut till Åsbo och kusinerna och blev kvar hela dagen. Barnen älskar att vara där med alla djur, motorer och framförallt att få träffa kusinerna :) Imorgon jobbar jag kvällspass och på lördag har jag tagit på mig en HELDAG, dvs 06.45-21.45. Det är lite krisigt på jobbet just denna helg så jag kände att om jag ändå ska jobba så kan jag väl lika gärna bo på jobbet hela helgen. Jobbar dessutom 06.45-15.00 på söndag också. Men sen är det 6 veckor semester! 

Jag tänkte att det skulle bli rätt lugnt på semestern eftersom vi redan har hunnit med en hel del. Men dom första veckorna är redan fullbokade. Nästa vecka blir det Öregrund och tennisveckan någon dag innan vi drar till Vimmerby på torsdag. Veckan därpå ska vi till fam Backlunds stuga några dagar och veckan efter det blir det Gräsö och båtveckan. Den 4/8 hämtar vi hem Junelles tidiga födelsedagspresent som hon och Milian givetvis får tillsammans. En grå liten pälsboll som idag heter Ajax. Vi kommer att döpa om honom efter barnens tycke (kanske med lite hjälp?). Så from den 5/8 är vi mestadels hemma med kattungen i 2 veckor innan inskolningen börjar. Vi får se om vi hinner med någon kortare trip till länsö innan dess också. Nu är jag sååå taggad på semester och ledighet! 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback