Det eviga tjatet om förskola...

Jag fortsätter väl mitt tjat om förskolan då. Efter att ha vuxit upp med mamma som varit dagmamma och haft en lugn och fin förskoleverksamhet så har jag en bild av hur jag vill att en förskola ska vara. Dessutom har Milian hunnit med att testa 2 helt olika privata förskolor med sina för- och nackdelar. I höst blir det en tredje. Efteratt  ha haft barnen på ugglan kommer det att bli svårt att hitta en förskola som liknar en förskola på mitt vis. Ugglan är ju såklart en sån. Idag besökte vi en kandidat och efter att ha varit där i en timme kan jag absolut ge förskolan 4 av 5 stjärnor. Det mesta var väldigt bra, speciellt maten och pedagogiken. Det jag inte gillade var madrassvilan och personaltätheten. Jag ifrågasatte madrassvilan och fick till svar att i dagsläget kan dom ej tillgodose önskemål om att sova utomhus i vagn. Och hon hade väl egentligen ingen förklaring på detta utan jag underförstod att det var pga antal personal.  Jag kan verkligen inte förstår det här med madrassvilan. Vad finns det för fördelar med att ett barn ska sova inomhus när man kan sova utomhus? Milian har testat på det och sov inte alls lika bra på madrassen som i en vagn utomhus. Det är många barn på liten yta och alltid något barn som ligger och hostar och snorar. Och dörren är stängd. Milian var sjuk varannan vecka när han gick på det dagiset... Sen att de har färre personal än ugglan får jag ju räkna med. Det ser ju inte bättre ut någon annanstans i uppsala! Den största fördelen med denna förskola var nog ändå att barnen är på samma ställe. Det är 25 barn men uppdelat i 2 grupper. Men ändå samma förskola. Och dom träffar varandra på dagarna och gör saker tillsammans. Vad det verkade som iaf. Och detta verkar tyvärr vara svårt att hitta någon annanstans. Nu återstår att se hur det andra stället verkar och därefter får vi se var barnen blir placerade. Det tredje alternativet är en kommunal förskola och den kommer vi att välja om ingen av de andra två känns rätt. Tur nog så finns det plats på båda föräldrakooperativen :)


Hur ser det ut på era förskolor? Hur stora är barngrupperna? Vilka åldrar? Och hur många personal? Sover barnen ute i vagn?

Postat av: Malin

Yolie går på en kommunal förskola och grupperna där är rätt stora, det är ca trettio barn mellan 1-3 år i hennes grupp. Det är 6 personal, vilket jag tror är standard på en kommunal förskola. Det är lite för få personal tycker jag men det är också det enda dåliga med hennes förskola enligt mig. Personalen är jättebra och Yolie stortrivs där :) De är även ute väldigt mycket, vilket jag (och Yolie) tycker är jättebra!

Svar: Åh, herregud! 6 personal på såååå många småbarn? Så illa trodde jag inte att det var. Det är ju okej i dom äldre barngrupperna men inte i 1-3. Men huvudsaken är ju att barnen trivs :)
Emelie Sofie Ericsson

2017-04-04 @ 07:05:48
Postat av: Ida

På mitt jobb har vi 19 barn i blandad ålder 1-5 och 5 personal. De yngsta sover ute. Bästa arbetsplatsen och en liten familjär förskola ute på landet! Älskar det!

Svar: Det låter helt fantastiskt Ida!!! Den förskolan skulle jag valt om den inte låg så långt bort :(
Emelie Sofie Ericsson

2017-04-04 @ 17:19:25
Postat av: Josephine

Wera och Wiwi går i Gimo på en kommunal förskola. På Weras avdelning är det 18 barn och tre pedagoger, på Wiwis är det 12 barn och tre pedagoger. Vi är supernöjda!
Jag tror mycket handlar om vilka som jobbar på förskolan och även vilka förutsättningar dom har för att få till en bra verksamhet.

Svar: Det låter ju lagom :) Synd att den ligger så långt borta :(
Emelie Sofie Ericsson

2017-04-05 @ 08:13:45
Postat av: Sofia

Nova går på Liten Lär och där börjar även Leon efter sommaren. Åldersindelade grupper från 1-5år (ej förskoleklass). Exempel två 1årsgrupper på 10barn i varje och då är det 1lärare på de 20barnen och 5 assisterande så man är alltid 3vuxna på 10barn. Och i tvåårsgrupperna faller det bara bort 1person så varannan dag har man 2 vuxna på 10 barn och varannan 3 vuxna! Enda nackdelarna är att de inte sover ute och att de vill att barnen går varje dag.. så svårt om man som förälder är ledig någon dag i veckan!

Svar: Oj, vad bra bemannat!! :D Men varför vill dom att barnen är där varje dag?! Det är väl underbart att kunna låta barnen vara lediga ibland? Hur gör då om du är ledig mitt i veckan då? Eller dom föräldrar som är det?
Emelie Sofie Ericsson

2017-04-05 @ 12:03:16
Postat av: Sofia

Det är så skönt med små barngrupper! Det är i grunden en småbarns skola så barnen har som lek"lektioner" och då för att inte missa något. Jag hämtar nova efter lunch när det bara är vila kvar tills "skolan" är slut 14.00 och typ fritids börjar (fast samma grupper/fröknar minus läraren). Så är föräldern ledig så kan man välja så kort dag som möjligt och då innan/efter lunch typ. Fast nu när jag börjar i aug så kommer vi vara lediga på onsdagar så den "reglen" börjar tyna bort 😉

2017-04-06 @ 21:07:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback