Vaccination

Någonting jag har ångrat fram och tillbaka är varför vi valde att vaccinera våra barn. Vi har haft "oturen" att våra barn har varit mycket förkylda och dessutom har Junelle förkylningsastma. Så det är ju extra jobbigt för henne att vara förkyld när hon har så jobbigt med andningen. Båda barnen har haft/har krupp och råkat ut för det ena och det andra. Vi har hunnit bocka av många sjukdomar under dessa 3 år! Enligt min åsikt och vad jag har grubblat mycket över de senaste veckorna så tror jag att det har mycket med vaccinationerna att göra. Du sprutar in en sjukdom i kroppen för att lura immunförsvaret. Sen stannar det kvar där inne. Hur bra kan detta vara? Visst att din kropp kommer att känna igen bakterien/viruset om det dyker upp men tex de gamla barnsjukdomarna som röda hund, mässlingen osv är ju typ utrotade pga vaccinet så dom finns det egentligen ingen anledning att vaccinera mot. Det finns ju knappt någon forskning om detta så man vet väl egentligen inte så mycket. Man kan ju bara spekulera. Och det är ett känsligt ämne just därför.

Sammanfattningsvis så ångrar jag ibland att jag började vaccinera mina barn. Men det finns ju fördelar också :)

Det är ju i princip omöjligt att hindra barnen från att vara förkylda i dessa förkylningstider. Det räcker ju bara att gå utanför dörren i stort sett. Vi har varit förkylda i 3 veckor nu och man kan ju inte isolera sig så länge. Hur gör ni andra med förkylningar? Låter ni era barn gå till förskolan fastän ni vet att de finns förkylda barn där? Och är man förkyld om bara snoret rinner? Vissa förskolor/föräldrar tycker att det är okej med förkylda barn bara dom orkar vara där och leka. Det finns många åsikter. Snoret kan ju rinna i flera månader och då kan man ju lika gärna säga upp dagisplatsen. Det där är ett dilemma som vi kommer få känna på när vi båda ska jobba sen! Och det ständiga; VEM ska vabba idag?

Postat av: Anonym

Så länge min dotter inte har feber eller är hängig så röjer vi på som vanligt, går till öppnafsk osv. Däremot om det kommer grönt snor har jag hört att det smittar, vet ej om det stämmer? Så då håller vi oss för oss själva. Men som du säger så räcker det att bara gå utanför dörren så kommer en förkylning, finns ju liksom överallt! Tycker inte man ska isolera sig från andra för minsta lilla :) vi är ju inte hemma från jobbet för vi är lite förkylda 😅 men alla gör ju som dom vill såklart.

2016-09-20 @ 10:50:05
Postat av: Anonym

Allmäntillståndet måste få avgöra om barnet ska gå till fsk eller inte, och det är ganska stor skillnad på tempot hemma och på fsk. Så ett barn som verkar friskt hemma kanske inte orkar fsk med en infektion i kroppen. Det har ingen betydelse vilken färg snoret har, alla kroppsvätskor (saliv, snor osv) innehåller viruset du bär på.

Ang att vaccinera. Skulle alla låta bli att vaccinera sina barn skulle ju dödliga sjukdomar komma tillbaka, och de som har nedsatt immunförsvar skulle inte kunna vistas bland folk. Personligen tycker jag att det är egoistiskt att låta bli vaccination!

Att bestämma sig för att isolera sig eller inte tycker jag måste vara upp till var och en och man ska inte behöva försvara sitt val att undvika folksamlingar där uppenbara smittor förekommer. Väljer man att vistas i såna är det också upp till var och en tycker jag.

Svar: Precis. Men det är ju just allmäntillståndet som är svårt att avgöra. Och det är precis som du säger. Barnet kan vara som vanligt hemma och ändå kännas hängigt på dagis. Hur ska man då kunna avgöra? Det är just det jag tycker är svårt. Jag håller Milian hemma minst en dag extra nu eftersom jag ändå är hemma med Junelle. Jag hoppas att jag kommer kunna göra det om några månader också när föräldraledigheten är slut. Kan tänka mig att situationen är lite stressigare då. Tack för svar, vi tänker väldigt lika 😊👍
Emelie Sofie Ericsson

2016-09-20 @ 12:24:28
Postat av: Pappa

Morfar kanske kan vabba?

2016-09-20 @ 15:25:31
Postat av: Josephine

Jag undviker att träffa personer som jag vet är sjuka. Jag anser också att det är allmäntillståndet som får avgöra.
Sen håller jag helt och hållet med anonym 2 om det ang vaccination. Det finns ju vaccination av en viss anledning. Vi fick stark rekommendation av BVC att vaccinera Wiwi mot mässlingen som hon skulle fått vid 18 månader (fick den vid 13) eftersom vi skulle åka till Kroatien.

Men varför tror du att dina barn är sjukare pga vaccination? Mina är som sagt vaccinerade och har faktiskt *peppar peppar* varit väldigt friska och då träffar vi ofta andra människor på öf mm.

Svar: Då tänker vi lika :) Jadu, jag har fått för mig det många gånger just för att jag inte kan komma fram till annan anledning. Vi kan självklart ha otur också. Det blir ju stor skillnad när Milian har varit på dagis och inte. I våras höll vi oss ovanligt friska ;) Tack för din kommentar! Det känns bättre när andra tänker ungefär likadant :)
Emelie Sofie Ericsson

2016-09-20 @ 19:15:09
URL: http://narebyhills.blogg.se/
Postat av: Anonym

Är inte du sjuksköterska? Blir skrämd av att du som legitimerad vårdpersonal ens tänker tanken. Dumt och okunskap hos dig!!

Svar: Jasså? Vaccin tänkte du på? Antingen är man för eller emot. Jag ligger däremellan. Jag har vaccinerat barnen för en anledning och ångrar mig för en annan. Var det nån speciell kunskap du ville dela med dig? Det är många sjuksköterskor som är emot, även läkare.
Emelie Sofie Ericsson

2016-09-20 @ 20:41:28
Postat av: Elin

Dem säger att under barnets första levnads år ska dem gå igenom ca 12-16 förkylningar som varar i ca 1-2 veckor. Sen får du tänka att du har 2st som smittar varandra alltså blir de oftast några friska dagar innan den andre inskjuknar eller att den andra inskjuknar innan den första blir frisk. Känns som barn är sjuka hela tiden men de är inget ovanligt. Sen är det olika på barn till barn och vad man vistas i för miljöer men att ta för vana att alltid tvätta händerna innan man går ut å in är en bra grej. Här byts det alltid strumpor på barnen när dem tar av sig skorna efter dagis hämtning!
Angående vaccination så skulle jag ALDRIG välja att INTE vaccinera mina barn! Se på tex kikhostan som har ökat nu, det är med största sannolikhet för att föräldrar inte vaccinerar sina barn! Slutar vi vaccinera kommer barnsjukdomarna komma tillbaka !

2016-10-16 @ 22:39:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback