7 månader

Idag har lillsessan varit hos oss i 7 månader. En hel höst och en hel vinter. Nu är det snart vår och sen sommar och då blir hon 1 helt år. Herregud alltså. 

Hon har fortfarande en skiftande ögonfärg. Jag tycker ofta att dom är väldigt mörkt blåa men ibland ser dom bruna ut. Så vi får se vilken färg det blir till slut. Junelle är FORTFARANDE extremt mammig. Det började för en månad sedan, veckan innan dopet, och verkar inte ge med sig. Jag hoppas att det släpper när jag slutat amma. När det gäller amningen så går det sådär. Jag försöker sluta amma helt på dagtid eftersom hon äter så pass bra nu. Vi har ännu inte introducerat välling och vet inte heller hur vi ska göra med det. Än sålänge fungerar det utmärkt med gröt. 

Hon kommer än sålänge ingenstans. Hon står i krypställning och försöker i några sekunder men sen lägger hon sig ner och börjar simma. Ser så roligt ut! Och hon blir otålig väldigt fort! Hon sitter stadigt nu iaf men kan ännu inte sätta sig upp själv från liggandes. 

Nu har vi bytt ut vaggan mot spjälsängen så inatt får vi se hur det går. De senaste nätterna har hon sovit mellan oss i sängen hela natten. Hon vaknar fortfarande ofta men mindre ofta iaf, haha. Nu är det kanske 2-4 ggr per natt. Dagtid sover hon vid tre tillfällen. De senaste dagarna har det varit ca kl 10, ca 13 och ca 16. 

I onsdags lagade vi lax/potatis/morot/dill-puré till henne och det är så svårt med just potatispuré eftersom man helst inte ska frysa in det. Vi gjorde 5 burkar så stackars Junelle har fått äta lax i flera dagar. Jag har verkligen dålig fantasi på puréer just nu. Någon som har tips på några goda? 
Hon har ingenting emot de färdiga burkarna man köper i butik så de varvar vi också med. Till mellanmålen kör vi mest på fruktpureer i form av äpplen, päron eller bananer. Det blir sååå god puré av de svenska äpplena! Junelle har varit hård i magen sedan hon började äta. Hon får kämpa och trycka ordentligt när hon ska bajsa. Men hon bajsar iaf 1-3 gånger om dagen. 

Spänningarna har definitivt blivit färre men hon gör det fortfarande. Det måste vara nåt ticks som hon har fått för sig. Jag är inte orolig för jag är 99% säker på att hon gör det medvetet för om jag killar henne när hon gör det så slutar hon och skrattar istället :) 




Postat av: Angelica Elmblad

Hejsan. Jag gör majskyckling till Adrian. Kokar det i lök, palsternacka, morötter, några hela svartpepparkorn och lagerblad. Sedan tar jag ur kycklingen och mixar den. Sedan tar jag ut nästan all lök, all peppar, all lagerblad och mixar grönsakerna. Sedan låter jag vattnet som allt kokat i koka och reducera endel vatten. Sedan hälla i grädde i det och reda med redning. Så får man kyckling, grönsaker och sås 😃 Smakar väldigt gott 😃

Svar: Åh, tack snälla för tipset! Det ska jag prova :D
Emelie Sofie Ericsson

2016-03-11 @ 22:09:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback