Ett beslut

Igår tog jag beslutet att säga upp Milians förskoleplats. Idag var Milian och Tobias på förskolan och hämtade hans saker och lämnade en blomma som tack. Han började där första veckan i september och det är ändå fem månader sedan men han har ju varit där max tre månader om man slår ihop det. I december var han knappt där nånting. Men det kändes ändå väldigt tråkigt att lämna. 

Nu när jag äntligen har fattat ett beslut så kan jag även lätta på känslorna. Det är så många som påverkat mig i denna fråga även fast jag försökt att inte påverkas. Jag har fått höra kommentarer som "Jag fattar inte hur man kan lämna bort sitt ena barn och sedan vara hemma med det andra" till "Såklart att sonen måste få ha roligt med kompisar på dagarna" och "han lär sig saker på dagis som han inte lär sig hemma". Sen en andra massa kommentarer däremellan. Jag har stått mittemellan dessa kommentarer hela tiden. Jag vill att han ska ha roligt och få kompisar men jag vill inte att han ska känna sig bortlämnad. Därför är min lösning att försöka låta honom ha roligt och träffa kompisar tillsammans med mig och Junelle. Och dom dagarna vi inte orkar ha roligt kommer vi att ha tråkigt. Det behövs också för att kunna ha roligt. 

En annan förklaring till mitt beslut är att vi faktiskt snålade med Milians SGI-dagar hos försäkringskassan bara just för att Milian skulle få vara hemma med oss så länge som möjligt. Han kunde vara hemma tills att han var 1 år och 9 månader. Sen gavs möjligheten att han kunde forsätta vara hemma men vi tog den inte. Men det har vi gjort nu! 

Andra kommentarer jag har fått är tex "Men hur kan du orka ha Milian hemma på fredagar?". En sådan kommentar gör mig frustrerad. Jag har skaffat två barn med mindre än 2 år emellan och jag visste att det kommer att bli/vara jobbigt. Jag skaffade inte barn för att låta andra ta hand om dom åt mig. Om jag kunde skulle jag vara med dom 24/7 hela livet! När jag nu har tagit det här beslutet så räknar jag med att jag kommer vara väldigt trött och säkerligen inte alls så särskilt socialt engagerad. Barnen är bara små just nu och jag vill ta vara på den här tiden tillsammans med dom. Just nu är jag och Tobias överens om beslutet och det känns bra för oss båda. Just nu känns det bra, det kan visserligen ändras med tiden. Vi ska iaf hjälpas åt så vi får umgås så mycket vi bara kan med våra två underbara barn ❤️

Glad mamma = glada barn 😍
Postat av: Ronja

Vad skönt för er att ni fattat ett beslut och framförallt skönt för dig att slippa gå och må dåligt varje dag när han är på dagis. Det finns ingen annan som kan säga till er vad som är rätt eller fel, så länge det känns rätt för ER så är det också rätt beslut! Det är nog också bra att ni har provat, nu vet ni också att Milian helst är hemma och att tiden kanske inte var rätt! Jag tror att det kommer gå galant, det här fixar ni och nu när ni kan släppa på alla funderingar så blir det nog också en lättnad! ❤️❤️

2016-01-29 @ 08:53:53
URL: http://roonjas.blogg.se
Postat av: Linn

Så otroligt jobbigt när andra lägger sig i, man känner sitt egna barn bättre än någon annan och om han inte trivs på förskolan så förstår jag att du väljer att inte ha honom kvar.
Jag kommer ha Ebba på förskolan ca 15 h per vecka efter lillsyster är född mest pga att hon själv älskar förskolan och det har aldrig varit några problem att lämna henne där. Om jag märkt att hon inte hade trivts hade jag självklart haft henne hemma hela tiden.
Alla gör vad som blir bäst för dem :)

2016-01-29 @ 09:57:41
Postat av: Frida

Bra beslut tycker jag, så gjorde vi när yngsta kom. Ångrar det inte, vi fick så mycket tid ihop. Absolut inga problem att fördriva tiden och så otroligt skönt att bara få vara hemma utan att stressa med lämning och hämtning. Äldsta blev nästan fyra år när de började hos din mamma ;) och det var inga som helst problem att skola in och få nya kompisar. Tack för en mysig blogg, så skönt att läsa att allt inte alltid är så lätt med två barn, att du är så ärlig ☺️ / Frida, Wilma och Wiltons mamma

2016-01-29 @ 13:57:58
Postat av: Morfar

Du/ni är så fantastiska med barnen! Det ni beslutar är alltid det rätta för hela familjen.

2016-01-29 @ 23:49:50
Postat av: Josephine

Bra beslut Emelie! 😊 Jag kände ju likadant med Wera när hon var på förskolan och hon mådde inte så bra av att vara där heller. När jag tog beslutet att ha henne hemma så släppte en stor klump i min magen och det är verkligen det bästa beslutet jag har tagit. Första två veckorna var det ganska tufft att vara hemma med två små men när jag väl kom in i det har det gått hur bra som helst. Får hon bara vara med och hjälpa till med allt så som att plocka ur diskmaskinen, fixa med tvätten, mata Wiwi mm så är hon nöjd. 😊 Jag är glad och tacksam att jag har möjligheten att få vara hemma med mina barn för hur många barn egentligen får vara hemma till dom är typ tre år?
Ju större Wiwi blir desto roligare har hon och Wera ihop, det måste ju du märka på dina små också. Jag tror och hoppas att mina barn kommer ha väldigt kul ihop, självklart kommer dom bråka också men att dom får vara väldigt mycket tillsammans nu när dom är små tror jag gör väldigt mycket på deras relation 😍 Njut nu av det bästa i ditt liv, för denna tid kommer ju aldrig tillbaka 🙏🏻💛

2016-01-30 @ 08:01:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback