Julstämning

Jag har aldrig varit någon riktig julmänniska. Min mamma har däremot alltid älskat julen och har alltid huset fullt med tomtar, ljus och julgodis när julen står för dörren. Hon har alltid varit påhittig och har bland annat skapat en egen tradition; Fia och Max. Mössen som blir levande på natten och kommer med paket varje natt. Imorgon är det första advent och Milian ska få gå till skogen och hämta hem dom för andra gången! Så mysigt :) Nu när jag har egna barn så älskar jag julen! Jag kommer nog inte bli lika pysslig som mamma men jag hoppas att jag har fått lite av henne iaf :)

Idag har vi varit i Söderfors hos kusin Wiggo innan det var dags för "tomtesmyg". Det var en riktigt mysig ide som helt klart måste bli en tradition. Dom hade lyst upp en stig i skogen med marschaller och på 3 olika ställen på stigen satt en tomte och delade ut paket till barnen. Och på ett ställe stod tomtemor med godis. Det tog ca 10 minuter att gå runt så det var alldeles lagom för barnen. Milian sa "Milian är rädd" när vi träffade första tomten. Sen släppte det litegrann men det var fortfarande läskigt. Han hade väldigt bråttom att öppna paketen sen. I ena var det en tomte, i det andra en reflex och i det sista en chokladkalender. Man kunde även köpa jullotter, glögg, pepparkakor och lussebullar på plats. Riktig stämning :) Nu fattas bara snön! 


Efteråt var vi på 30-årsfest i Tierp hos Peter. Vi hade barnen med oss och det gick hur bra som helst :) Milian var blyg i början men sen hade han jätteroligt! Festen började tidigt så vi hann även vara kvar ett tag innan barnen blev trötta. Hemresan gick till och med bra även fast Junelle var vaken halva vägen :) Imorgon ska vi hem till Emma och Maja på förmiddagen sen blir det nog julmarknad på slottet och sen till Björklinge och hämta Fia och Max i skogen :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback