Vänta barn igen

En av de främsta anledningarna till att jag valde hjärtat som barnmorskemottagning igen var för deras "vänta-barn-igen-träff". Det ångrar jag inte! Vi var på den imorse och vi fick så mycket bra tips! Barnmorskan pratade om förlossningen, smärtlindring och amning. Hon repeterade förlossningsskedena och tipsade om hur man skulle tänka som omföderska. Det bästa tipset hon gav var att åka in till förlossningen när värkarna är kraftiga med 5 minuters mellanrum. Till skillnad från 2-3 minuter som förstföderska. När det gäller smärtlindringen så tipsade hon om att vara öppen för olika typer av smärtlindring även fast det inte fungerade förra gången. Framförallt lustgasen. Jag gillade inte alls den och hade i stort sett bestämt att inte prova den igen. Men hon fick mig att tänka om. Alla förlossningar är olika! Vi pratade även om amning och delamning. För mig känns amningen viktig även denna gång och jag tänker absolut försöka amma minst 6 månader. Men jag tänker inte helamma. Jag vill att Tobias ska få vara mer delaktig denna gång så vi får ungefär samma roller. Det känns otroligt viktigt att Milian känner att mamma är mamma och pappa är pappa fortfarande. Jag vill inte att det ska bli någon typ av uppdelning. Inte att Milian ska tänka mamma har en ny bebis nu som hon är mamma åt och pappa är min pappa. Så därför kommer jag försöka delamma när Tobias är hemma så även jag och Milian får egentid tillsammans. 

Psykologen var fantastisk. Hon pratade om alla saker som jag har funderat på och oroat mig för. Det bästa hon sa var "Som förälder kan man aldrig göra fel. Bara man tar hand om sina barn och älskar dom så blir det bra". Hon pratade om hur viktigt det är att inte säga åt det stora barnet att det gör fel med syskonet när han/hon tex är hårdhänt. Det viktigaste är att låta det det äldre barnet vara med sitt syskon. Att han/hon ska vilja vara med bebisen. Även att man inte ska göra stora förändringar. Tex att inte flytta det äldsta barnet till egen säng bara för att bebisen ska sova i mammas och pappas säng nu. Låt det äldre barnet få vara med och göra samma saker som mamma och pappa gör med bebisen. Att låta det stora barnet leka med alla bebisen leksaker och inte göra barnet "stort" med att säga tex "du har andra leksaker, det där är för små bebisar". Låt det äldre barnet vara precis så litet som det vill/är. Hon pratade även om hur viktigt det är att mamman kontinuerligt gör saker med det äldre barnet. Tex att varje lördag hitta på något roligt bara med mamma. Men även att göra saker tillsammans med mamma OCH pappa medans bebisen är med tex mormor/farmor. Hon sa väldigt mycket bra och kloka saker som jag verkligen tog in och kände att jag kommer att använda mig av. Visserligen var det en del självklara saker men det är så skönt att höra det från någon professionell när man själv har gått och funderat på det. Väldigt givande var det :) 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback