Midsommarhelgen

I torsdags tog vi vårat pick och pack och åkte ut till länsö. Precis som alltid dagen innan midsommarafton. I år var vi även bjudna på 3 andra ställen men det kändes som en självklarhet att föra länsö-traditionen vidare till Milians generation. I år tycker jag dock att midsommarfirandet var sämre än vanligt. Arrangemanget var under all kritik om jag får bedöma. Milian ville självklart åka "stora traktorn" ner till midsommsrängen. Vi stod och väntade på traktorn i en hel timme och ändå kom det ingen :( Milian sprang runt med bajs dom sista 20 min och ropade "traktorn, stora traktorn". Men det kom ingen. Så vi fick åka den lilla traktorn ist. Jag som hade stått och frusit i en timme var i det ögonblicket inte alls glad. Det var ju fasen 10-15 barn som stod och väntade och det var svinkallt! På midsommarfirandet var även fiskedammen inställd så det enda som fanns att göra för mille var att dansa runt midsommarstången. Som tur var nöjde han sig väldigt bra med det och hade roligt med mormor och morfar. Vädret var ju faktiskt det sämsta på många år. 12 grader och regn! Solen tittade fram genom molnen 1 gång på hela dagen! Vi åt och drack god mat och hade trevligt ändå men jag är ändå lite besviken. 

Under kvällen ville Milian bada i badtunnan med dom andra barnen. Jag och Tobias stod bredvid tunnan och lät Milian stå på kanten som man sitter på. Han bottnade då iaf ganska bra tyckte att det var jättemysigt. Dom andra större barnen som badade stod ville hålla i Milian och hjälpa honom men efter ett tag halkade Milian till och sjönk under vattenytan. Tobias stod som tur var så nära att han bara kunde ta tag i armen på Milian. Det var första gången han hade huvudet under vatten och herregud så rädd han blev! Konstigt nog ville han bada mera efter det också men det ville inte hans föräldrar. Jag tyckte att det kändes hemskt. Jag vet ju att det är viktigt med vattenvana men det känns väldigt motigt att låta honom vara under vattnet nu igen. Vi tvekade på babysimmet när han var liten bara för att ingen av oss ville doppa honom under vattnet. Hönsföräldrar kanske man kan tycka, haha. Men så var det iaf!  

Midsommardagen spenderades ockdå som alltid i Björklinge. I år träffades vi redan klockan 12 och åt lunch tillsammans hemma hos Hanna innan vi tillsammans gick ner till dragkampen. I år var dragkampen mycket bättre än åren innan! Kvällen spenderades också hemma hos Hanna och som gravid och nykter så måste jag säga att lunchen var ovärderlig. Det gick att prata och umgås med folk. När klockan var 19 var ca hälften av gänget tokpackade och klockan 20 var nästan alla 38 personer fulla. Då började det kännas att man själv var nykter. Men jag höll ut! Jag var kvar hela kvällen och gick med ner på dansen. Tobias och jag ledsnade tillsammans och tog bilen hem klockan 1. Väldigt lagom tyckte jag :) Det var en väldigt rolig dag förutom en massa dumma kommentarer från vissa människor. Tex "Oj, ska du verkligen vara med och leka?", "Jag tycker att man kan dricka 3-4 öl även om man är gravid" och "Oj, är du fortfarande kvar. Ska inte du gå hem och sova?". Det gjorde mig faktiskt väldigt ledsen. Men visserligen betedde dom här människorna sig som ca 14 år hela kvällen. Sammanfattningsvis var det en rolig helg men väldigt tråkigt att inte Milian var med :( Han var kvar på länsö med mormor och morfar. Jag längtar tills om några år när flera har barn och alla barn följer med. Då kan vi ha fiskdamm och en massa roliga lekar för barnen och barnen få leka tillsammans medans vi umgås och har kul :) 

Midsommaroutfiten :) 

Mina älsklingar väntar på traktorn :)

Dansar med mormor :)














Postat av: Ronja

Så himla tråkigt att folk ska vräka ur sig någonting sånt! Dom borde väl tycka att det är jätteroligt att man följer med och inte ser "gravid" som något hinder! Och sen stör det mig så himla mycket att vissa tycker att om man inte dricker så behöver man heller inte vara med? Så himla skönt att inte dricka, att veta hur man beter sig och vakna upp pigg och fräsch utan ångest! Hoppas ni mår bra och att vi ses snart, saknar dig 😘❤️

Svar: ❤️❤️
Emelie Sofie Ericsson

2015-06-21 @ 11:08:44
URL: http://roonjas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback