Lill-knubbisen

På bara några dagar har Junelle vuxit massor! Tack vare ersättningen :) Jag la nyss undan strl 56 och nu tycker jag att 62 börjar bli tajt. Tur att hon bara får mjuka klappar i år :) Nästa vecka ska vi till BVC och mäta och väga igen. Jag tror att lilltjejen väger runt 6,5 nu. Det sägs ju att dom små liven ska ha fördubblat sin födelsevikt när dom är 6 månader. Junelle kommer nog ha gjort det vid 5 månader gissar jag :) Milian vägde ju inte ens 3 kg när han föddes så han hade dubblat redan vid 4 månader. Konstigt hur det kan vara så olika. Milian vägde 2990 g och kom i vecka 40+3 och Junelle 3480 g i vecka 39+0. Känns ju mera rimligt att det skulle vara tvärtom :) 

Milian är sjuk nu igen. Jag börjar bli så sjuk less på det här nu. På lucian i måndags var det 6/17 barn där. Resten var sjuka. Är det normalt? Både Emma och Freja ligger hemma med 39-40 graders feber. Jag har länge funderat på om det verkligen är bra för Milian att gå i en småbarnsgrupp och svaret verkar vara NEJ. Jag ska ta mig en riktig funderare över julen men det lutar mot att Milian kommer vara hemma med mig och Junelle efter jul/nyår. Jag har ställt mig i kö på en förskola som ligger väldigt nära här hemma. Det är en blandad grupp som är ute nästan hela dagarna. Barnen verkar inte vara alls lika mycket sjuka där. Det verkar dock vara lång kö till den men isf får han vara hemma till han får plats... 

Junelle är så himla snuttig och vill suga/bita på allting. Wubbanuben fungerar rätt bra nu faktiskt. Men bäst verkar vara två fingrar eller mammas/pappas händer. Hon har fortfarande inte vänt sig från rygg till mage än, hon vill gärna sätta sig upp istället. Bumbon är perfekt nu! Hon är lite mera otålig när hon ligger nu, troligtvis för att hon inte lyckas ta sig vidare. För några dagar sen bytte vi till den "vanliga" ersättningen som kostar 40 kr mindre per paket. Detta för att den andra "dyra" är för känsliga magar och vi har aldrig tyckt att hennes mage varit känslig. Kanske tack vare den dyra ersättningen. För hon har varit lite oroligare och inte riktigt sig lik. Igårkväll när jag var iväg i 2 timmar kom jag hem till en helt förtvivlad liten tjej. Tobias hade försökt tröstat henne i 10 minuter men hon var otröstlig. Då hade hon ätit 120 ml av den nya ersättningen en timme innan. Hon fick även två skedar gröt på morgonen. Men hon har inga problem med att bajsa så jag är väldigt kluven i denna fråga. Hon blev lugn så fort jag la henne till bröstet så hon hade nog kanske bara saknat tutten, lillskruttan.





Postat av: Linn

Trist att han blir sjuk så ofta :( Ebba går i en blandad barngrupp 1-5 år, och jag tycker det är toppen! Hon har knappt varit sjuk alls på hela året och kan definitivt ha med det att göra, tycker alltid att de flesta barnen är på plats varje dag så känns som att få är sjuka där. Dock så är förskolor med blandade åldersgrupper jätte ovanligt här i Malmö men är glad att vi hamnade på en sån :)
Håller tummarna att han blir frisk snart!

2015-12-17 @ 09:28:17
Postat av: Linn

Trist att han blir sjuk så ofta :( Ebba går i en blandad barngrupp 1-5 år, och jag tycker det är toppen! Hon har knappt varit sjuk alls på hela året och kan definitivt ha med det att göra, tycker alltid att de flesta barnen är på plats varje dag så känns som att få är sjuka där. Dock så är förskolor med blandade åldersgrupper jätte ovanligt här i Malmö men är glad att vi hamnade på en sån :)
Håller tummarna att han blir frisk snart!

Svar: Ja, det verkar vara ganska ovanligt i Uppsala också och därav långa kötider till dom som finns... Det lutar mot att han blir hemma i vår i väntan på en ny plats. Skönt att ni sluppit sjukdomar :)
Emelie Sofie Ericsson

2015-12-17 @ 09:28:58
Postat av: Camilla

Äter Junelle NAN? Prova babysemp lemolac annars, den är för lite känsligare magar men kostar typ 5 kr mer än vanliga babysemp bara! På Ica maxi har jag för mig att de kostar lika mycket 😃👍 Vi märkte direkt på Liam när han bara fick vanliga babysemp, då var det kolik nätter innan vi kom på att vi blandade med lemolacen tidigare! Kan vara värt att testa om ni tror att det ersättningen som spökar! Kram på er 💜

Svar: Ja, vi köpte Nan HA direkt från start för min kompis rekommenderade den. Jag skulle gärna fortsätta med den för den var super! Känns så dumt att experimentera när det har fungerat så bra. Men eftersom vi inte visste ville jag testa nån billigare. Babysemp kanske skulle funka, får testa den också 😊 Lemolac testade vi till Milian när han hade lite problem. Tror inte att den gjorde nån skillnad. Tack för tipsen iaf 😍😍
Emelie Sofie Ericsson

2015-12-17 @ 11:02:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback