Amningen

Idag tog Milian flaskan för första gången på två veckor. Jag har dessa två veckor ammat ca varannan timme. Just nu är jag lite kluven när det gäller amningen, jag vill både trappa ner men också vill jag fortsätta. Jag vill lixom aldrig att myset ska ta slut :) 
Postat av: Lotta

Det är ju inget som hindrar från att fortsätta delamma längre och ha kvar myset trots att han blir 6 månader :)
WHO rekommenderar ju att man gärna ska delamma till 2år eller längre. I Finland på BVC säger dom också att hela första året ska amningen vara största energikällan till babyn, att maten är bara en liten del av dagens energi för babyn som ökar successivt ju äldre barnet blir och ju större energibehovet blir. Med andra ord är delamningen en viktig grej och att man dessutom på barnets villkor ökar den fasta matens mängd, inte tvingar i babyn.

Sen säger många experter att babyn skall vara den som väljer när amningen ska ta slut, att det inte finns orsak att börja trappa ner på amningen, utan låta babyn styra det :)

Delamning är ju också både ekonomiskt och ekologiskt! :)

Svar: Tack för tipsen! Jag vet ju om rekommendationerna men jag har tyckt att amningen har varit jobbig eftersom min son inte blivit tillräckligt mätt. Men just nu fungerar det bra så därför vill jag fortsätta. Som du skrev så kommer jag nog låta honom bestämma när han vill sluta :) Han är iaf helt beroende av det just nu. Jag har delammat sedan han var 2 månader och kommer fortsätta med det för vill absolut inte ta det ifrån honom. Du kanske har några tips på hur man kan lägga upp en dag?
Emelie Sofie Ericsson

2014-04-29 @ 19:00:51
URL: http://l8ah.blogspot.fi/
Postat av: Lotta

Jag försöker själv klura ut hur jag ska lägga upp amningen och maten till min 5 månader gamla son. Vi hade också nu en period då han åt med 60min mellanrum DYGNET RUNT. Började med smakportioner och fortsatte friamma. Nätterna har nu börjat bli bättre med 1-2 amningstillfällen och dagarna är mer varierande enligt hur mycket han rör på sig osv. Dagtid ammar han med ca 2-3 timmars mellanrum, ibland vill han släcka törsten där emellan men det är bara korta stunder. Ger lite grönsakspure vid lunch och middag plus att vi ammar en gång morgonen, en kort stund på förmiddagen, 1-2 gånger på eftermiddagen och en gång innan han lägger sig för natten. För tillfället räcker det bra men så småningom ska han börja få lite frukost också. Enligt andra jag har frågat brukar det upplägget fungera bra. Blev rekommenderad att alltid först erbjuda bröst och ammar man så ger man maten sedan en stund efter det. :)

Men man får helt enkelt testa sig fram till ett bra dagsupplägg och se vad som fungerar just för det egna barnet :)

Svar: Tack för tipsen! :)
Emelie Sofie Ericsson

2014-04-29 @ 21:08:30
URL: http://l8ah.blogspot.fi/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback