Gruppträff hos barnmorskan :)

Idag var det amning som stod på schemat hos barnmorskan. Innan vi började prata om amning var det en distriktssköterska från Ekeby hälsocenter som informerade om saker som är bra att veta/tänka på första tiden efter förlossningen. Det var bl.a. säkerhet, badning, hygien överhuvudtaget, om barnet blir sjukt, BVC osv. Den informationen var riktigt bra! Jag lärde mig massa nya saker på den korta tiden :) 
 
Sen var det dags för mätning och jag har ju gått och oroat mig hela veckan för att Lillprutten inte växer som han/hon ska. Jag var helt inställd på ett tillväxtultraljud. Tyvärr fick vi träffa en tredje barnmorska idag men det kändes bra ändå. Blodtrycket var 115/80, blodsockret var 5,1 och hjärtljuden var 136 slag/min. SF-måttet var 28 cm så det betyder att livmodern har vuxit 1 cm från förra onsdagen :D Vi slapp tillväxtultraljudet denna gång iaf!! Det kändes jätteskönt. Men det bästa av allt var ändå att höra hjärtljuden <3 
 
Amningsdelen var sådär. Eftersom att jag har läst om amning på sjuksköterskeutbildningen och på amningskursen så lärde jag mig inte så mycket. Däremot var det bra för Tobias att höra eftersom han inte kan vara med på amningskursen :) 
 
Nu ska vi njuta av en ledig kväll tillsammans med en knäckig hallonpaj i soffan med den nya, jättefina panelväggen som äntligen är klar! Grymt jobbat älskling :) <3
 
 
 
Trackback