Hjärtljuden

Idag har vi varit på första barnmorskekontrollen. Barnmorskan mätte symfys-fundus måttet som är måttet mellan livmoderns topp till blygdbenet. Det var 25 cm och normalt men hamnade precis över medel. Jag trodde att vi skulle hamna under medel eftersom det känns som att magen är så liten. Så det kändes jättebra :) Vi fick även höra hjärtljuden och det var helt underbart! Jag var orolig att hjärtat slog för snabbt men det var helt normalt, 140 slag/min. Normalt är mellan 110-150 slag/min. Det ryktas om att man kan se på hjärtljuden om det är en pojke eller en flicka men det stämmer inte. Det är helt individuellt. Bebisen puls varierer såklart också, precis som våran! Barnmorskan tog också blodsocker och blodtryck. Blodsockret var 4,6 mmol/l och blodtrycket var 110/60. Båda två var ungefär som förra gången, blodtrycket lite högre och det var ju jättebra!
 
Nu ska vi njuta av ännu en vacker dag i solen :) Trevlig kväll/helg allesammans!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback