Vi välkomnar vecka 28 :)

Nu är vecka 28 här och det betyder att vi är ännu närmare dagen då vi får träffa vårat lilla hjärta :) Lillpruttis väger nu ca 1 kg! Idag har vi varit hos barnmorskan tillsammans med de andra i gruppen och pratat om förlossningen. Jag har inte tänkt så mycket på förlossningen innan men nu har jag verkligen fattat att jag kommer att vara med om det inom tre månader!!! Det känns väldigt pirrigt men jag ser fram emot det extremt mycket. Barnmorskan sa att det är viktigt att tänka på att smärtan som man möter är så pass unik pga att den är ofarlig. Den är helt naturlig, en helt frisk smärta. De flesta som har fött barn säger att det är det värsta de har varit med om men samtidigt att det är någonting som de absolut inte hade velat vara utan. Och exakt den inställningen har jag också! Jag tror att känslan mellan smärtan och tankarna på vad smärtan ger mig är helt enastående. Jag kan inte sluta fascineras av hur kvinnokroppen är skapt! Helt fantastiskt tycker jag :) 
 
Under fikapausen fick vi allihopa gå in till barnmorskan och mäta magen, lyssna på hjärtljuden mm. Vi fick träffa en annan barnmorska idag för hon vi har träffat tidigare hade semester. När hon skulle mäta magen så fick hon det till 25 cm, precis som förra gången. Jag blev ju såklart orolig direkt eftersom det betyder att bebisen inte har växt någonting på två veckor. Men jag känner ju att magen har blivit större och att sparkarna blir kraftigare för varje vecka som går. Barnmorskan trodde att det berodde på att hon och den andra barnmorskan inte är lika exakta. Hon trodde att hon var mindre generös än den andra. Hon bokade iallafall in oss på en till mätning om 1,5 vecka för att se om magen har växt nånting mer. Annars hade vi fått vänta tre veckor till och då hade jag nog blivit mera nervös! Hjärtljuden var 132 slag/min, alltså lite lägre än sist. Hb hade gått ner från 136 till 119 sedan inskrivningen. Det är ju precis under referensintervallet men eftersom att blodvolymen har ökat en del sedan inskrivningen så är det normalt :) Barnmorskan tyckte inte att jag behövde äta extra järntabletter. Blodsockret var lite högre denna gång, 6.1 mmol/l och det berodde nog på att vi åt lunch precis innan vi åkte iväg. Men 6.1 är ju okej iaf! Blodtrycket var 115/65 och det är ju bra för att vara jag :)
 
Det som har hänt annars idag är att min kära mor har varit här med symaskinen och sytt upp alla våra gardiner :) Tack snälla mamma! Vi har även hunnit inviga tvättstugan som ligger 1 meter utanför vår dörr, helt oroligt skönt kändes det! Jag hann också med att baka en kladdkaka med kokosöverdrag som vi tog med till barnmorsketräffen - det var väldigt uppskattat! Efter barnmorskan skjutsade Tobias mig till ishallen för lite fysträning. Det var intervaller som stog på schemat så jag fick underhålla mig själv. Jag joggade en stund men sen körde jag mest benövningar. Det var iallafall jättekul att träffa tjejerna igen :D Och kul att se att det var så pass många där! Nu ska jag packa lite inför vår sista semestertripp, imorgon åker vi till ULLARED med Sofia och Tony :D :D

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback