Narkosbedömning

Idag klockan 11 hade jag tid på gynop för ett samtal med en narkosläkare inför förlossningen. Detta är ingen rutin i vanliga fall men eftersom att jag har min bilaterala stämbandspares så behövdes detta. När jag kom dit förklarade hon varför jag var där och det var precis som jag hade misstänkt, att det ska finnas både en plan A, B och C om det skulle uppstå en urakut situation under förlossningen som gör att jag måste sövas och därmed intuberas. Då kan problem uppstå, tex att det är för trångt i min hals och att en mindre tub måste användas. Läkarens första uppfattning blev att det inte skulle vara några som helst problem eftersom att jag inte alls är svullen men är van vid fysisk ansträgning. Hon ville för säkerhetsskull skicka en remiss till öron, näsa, hals för en undersökning av stämbanden i samband med ansträgning innan förlossningen. Hon skulle återkomma till mig om undersökningen skulle förändra våran plan. Det vi pratade mer om var epiduralbedövningen. Hon skrev i min journal att hon rekommenderar att jag tar EDA om jag känner att jag inte klarar av att andas genom en värk. Självklart får jag bestämma själv hur långt in i förlossningen jag vill gå utan EDA men att jag helst har minst 30 minuters framförhållning. Det kändes väldigt bra att få träffa henne, hon var extremt proffsig och supertrevlig. Det känns bra att dom har tagit detta på allvar och att det verkligen finns en plan för vad som ska göras. Kanske att hon ändrade mina tankar om EDA och smärtlindring överhuvudtaget vid förlossningen. 
 
När jag kom hem från jobbet var hjärtat redan hemma, supermysigt! Och inte nog med det så hade han gjort mat :) Strax efter att jag kom hem fick vi besök av Sofia och Helena. Så himla kul!! Det var väldigt länge sen jag träffade Helena så det var extra kul att hon kom förbi. Men det är alltid lika roligt och mysigt att träffa Sofia såklart. All Kärlek till dom båda som är två av mina allra bästa kompisar genom åren <3
 
Tobias handlade kladdkaka och glass och sen åkte han iväg och spelade tennis med Sebastian. Jag, Sofia och Helena satt i flera timmar och pratade om allt från gamla minnen till Lars Ohlys snopp :D Helena åkte hem vid åttatiden och strax efter det kom Jenny och Sebastian förbi och umgicks med oss. Sofia var också kvar och dom åkte hem ganska så nyss. Väldigt mysig och trevlig eftermiddag/kväll :)
 
Imorgon blir det jobb igen och sen kräftskiva hos kusin Madde :) På lördag blir det 30 års fest i Tierp hos Sandra och Frank som båda fyller 30 år. KUL :D :D Jag sov väldigt dåligt inatt (har gjort hela veckan) på grund av en väldigt pigg liten krabat i magen. Jag har försökt talat om för honom/henne att jag behöver sova ordentligt inatt så det återstår att se om han/hon lyssnar på mamma :) Hur som helst så gör det ingenting om hon/han inte vill vara lugn för det absolut bästa som finns är att vakna av att känna fosterrörelser. Då är det verkligen värt att vara trött. Godnatt!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback